Vi ska bygga ett staket med 70x70 stolpar. På det ska vi ha 45x45 liggande ribbor.

Vilket mellanrum på stolparna är lämpligt? Vi hade tänkt 1,5 meter, men OM en barnfot ställer sig på ribban klarar den då det?
 
  • Gilla
Asani
  • Laddar…
Utan några beräkningar skulle jag säga att det inte vore nått problem. Men det är stor skillnad på om ungen väger 40 eller 15kg!

Sen beror det väl på hur långt du har till nästa ribba. Är det inte så långt så kommer den ta emot innan ribban brister.
 
har precis byggt klart vårt staket med 70x70 stolpar med liggande 45x70 reglar (vilket då blir samma som 45x45 bara att den är bredare för att passa stolparna. Reglarna satte jag mellan stolparna så att staketet inte skulle bygga ut för mycket, blev en ad-hoc konstruktion mot vad jag hade tänkt mig.
Sen sattes det 22x95 brädor på utsidan.
Detta staket är så stadigt att jag själv har kunnat balansera mig några steg på det. (Har två grannpojkar som är rätt livliga så jag ville kolla så de inte får staketet över sig)
Stolparna sitter med stolpspjut.

20080607128.jpg
 
Jag har ribbor på 45x45 som sitter på stolpar som har ett avstånd av ca 1,5 m. De är INTE klättervänliga. Dels så är virket för klent för att klara av klängande 5-åringar, och dessutom gör belastningen att infästningarna (i mitt fall bestående av dubbla förborrade 75mm ankarskruvar i varje ände) lossnar.

På det smalaste stället är det 60 cm mellan stolparna och redan där ser jag att det sviktar.
 
  • 060827_172516.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med att ha så mycket som 1,5 meter mellan stolparna som ribborna skruvas i är att dom sviktar med tiden. Har många staket på andra hus i området som liksom hänger i mitten vilket inte ser så kul ut.

Själva körde vi med ca metern mellan stolparna, liggande 45x45 reglar med 2 cm mellan. Blev grymt faktiskt!

/ Patrik
 
Händig skrev:
Jag har ribbor på 45x45 som sitter på stolpar som har ett avstånd av ca 1,5 m. De är INTE klättervänliga. Dels så är virket för klent för att klara av klängande 5-åringar, och dessutom gör belastningen att infästningarna (i mitt fall bestående av dubbla förborrade 75mm ankarskruvar i varje ände) lossnar.

På det smalaste stället är det 60 cm mellan stolparna och redan där ser jag att det sviktar.


Oj, att dem sviktar vid bara 60 cm avstånd lät inte positivt!! Frågan är om man kanske skulle köra ribbor med virke av 45x70 för att få det stabilare.

Det känns som att det blir en väldans massa stolpar om man ska ha 1 meter mellanrum, den längsta sträckan vi ska bygga staket kommer ju vara 13 meter.

Vad svårt att bestämma hur vi ska göra, man vill ju ha ett bra resultat såklart!!
 
Nu är det ju inte värre än att man kan säga till sina barn och deras kompisar att inte klättra på altanräcket. Det funkar bra för mig iaf...
 
Hur ser det ut nu 13 år senare? Är i samma sits. Wernamo design menar att upp till 1.8m ska funka...
 
Man kan ju köra stolpar på 150 och sen sätta en 45x45 vertikalt som bara håller ihop de horisontella. Ett annat alternativ är att sätta klotsar av 45-regel mellan ribborna. Man kan ju vara lite kreativ och sätta dessa oregelbundet 1-3 per 1,5m. Då håller ribborna också ihop och det blir lite liv i staketet.
 
  • Gilla
Mahbod Lindblad
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Man kan ju köra stolpar på 150 och sen sätta en 45x45 vertikalt som bara håller ihop de horisontella. Ett annat alternativ är att sätta klotsar av 45-regel mellan ribborna. Man kan ju vara lite kreativ och sätta dessa oregelbundet 1-3 per 1,5m. Då håller ribborna också ihop och det blir lite liv i staketet.
Bra idéer!

För egen del kikar jag på följande: https://wernamodesign.se/produkt/dromminge/

Behöver täcka 180cm på en sida... Tycker det blir tight med 90cm om jag skulle trycka in en extra stolpe. Samtidigt känns det långt med 180cm.. Men de skriver själva max 180cm.....

De är så cleana så jag vill inte snickra på några hemmagrejer på det.
 
M Mahbod Lindblad skrev:
Bra idéer!

För egen del kikar jag på följande: [länk]

Behöver täcka 180cm på en sida... Tycker det blir tight med 90cm om jag skulle trycka in en extra stolpe. Samtidigt känns det långt med 180cm.. Men de skriver själva max 180cm.....

De är så cleana så jag vill inte snickra på några hemmagrejer på det.
Du får samma problem med dessa ribbor, kanske något mindre.
 
J Johan456 skrev:
Du får samma problem med dessa ribbor, kanske något mindre.
Jag tror också det. Men hoppas såklart att jag har fel, eftersom de skriver så.... :)
 
45x45 behöver ingen hjälp att krokna, lägg en regel på verandan över natten så har du en banan på morgonen.
Jag skulle aldrig gå över en meter mellan stolparna
 
  • Haha
Mahbod Lindblad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.