Har under sommaren byggt ny altan där golvdelen och stolpar samt främre bärlina för taket är klart sedan en tid. Vi ska nu gå in i fas två och få taket klart, vilket blir en variant i korrugerad plast.

Vi bor i snözon 2 och spännvidden på takbjälkarna kommer att vara ca 410 cm. Min plan är därför att dimensionera takbjälkarna till 45x195 och köra bärregel i dimension 45x70 med cc 60 cm enligt denna guide https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d120001/medias/docus/88/monteringsanvisning_140218_123336_0072.pdf .

Det som jag funderar över är vilket takutsprång man kan ha på sidorna om takbjälkarna med den här typen av konstruktion. Skulle det vara möjligt att ha ett takutsprång på 30 cm eller blir det för mycket? Det kanske är underförstått, men tänker inte ur ett estetiskt perspektiv utan för hållfastheten på konstruktionen.
 
Korrugerad plast åldras och med tiden så blir den spröd. Ta med detta i beräkningen. Av egen erfarenhet så skulle jag inte välja korrugerad plast alls.
 
Vi känner till att det blir en förändring över tid i plasten, men vi har gjort en bedömning av att så vi kommer att använda altanen så kan vi inte motivera prisskillnaden till att gå upp till kanalplast.

Vad gäller ursprungsfrågan så vet jag inte om det är relevant, men vi kommer att ha ett fall på taket motsvarande ca 20 cm per 100 cm (~11,3 grader).
 
Hej
Det är stor spännvidd ni har.
Hur har ni förankrat altantaket så det inte rasar in mot huset, eller skjuter iväg när snöns släpper från taket och far ut över altantaket?

I övrig bör ni fråga leverantören av plasttaket om hur mycket det klarar av.
 
Än har vi inte byggt takkonstruktionen då inte frågan med takutsprång är utredd och det påverkar avstånd mellan takbjälkar. Men planen var att använda balkskor som skruvas genom husets träfasad så att de fäster i husets trästomme.

Vet inte om jag tänker fel, men jag tänkte att frågan om takutsprång handlade om styrkan i bärregeln (45x70) och inte plasttaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.