W
Hej!

Hur mycket ström går det i vårat 400kV stamnät? Vet att man har hög spänning för att få låg ström så man inte får så mycket förluster, men all ström som man använder måste väl ändå gå genom stamnätet?

Eller blir det inte någon hög ström eftersom transformatorstationerna har en nollpunkt?

Kan någon förklara hur det funkar?

Är säkert en dum fråga menmen :)


Mvh
 
E
W Wallee skrev:
Hej!

Hur mycket ström går det i vårat 400kV stamnät? Vet att man har hög spänning för att få låg ström så man inte får så mycket förluster, men all ström som man använder måste väl ändå gå genom stamnätet?

Eller blir det inte någon hög ström eftersom transformatorstationerna har en nollpunkt?

Kan någon förklara hur det funkar?

Är säkert en dum fråga menmen :)


Mvh
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/

Ström är ström och anpassas till ledningarna area, det spelar ingen roll vilken spänning.

All förbrukning går inte genom stamnätet men mycket. Lokal produktion kan förbrukas lokalt.
 
Jag tror nog frågan var "hur många ampére?"!
 
E
W Wallee skrev:
Hej!

Hur mycket ström går det i vårat 400kV stamnät? Vet att man har hög spänning för att få låg ström så man inte får så mycket förluster, men all ström som man använder måste väl ändå gå genom stamnätet?

Eller blir det inte någon hög ström eftersom transformatorstationerna har en nollpunkt?

Kan någon förklara hur det funkar?

Är säkert en dum fråga menmen :)


Mvh
Hur mycket ström som flyter genom stamnätet beror på hur förbrukningen ser ut. Högre förbrukning, ger högre ström och vice versa.

Hur mycket ström som typiskt går i en kabel (en fas) i stamnätet vet jag faktiskt inte. Men om jag höftar väldigt grovt så säger jag att en fas i en del av stamnätet som mest kanske kan överföra 100MW elenergi. Det ger i så fall 250Ampere vid 400kV spänning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är 2000-3000 A.

Kanske lite mer.

/ATW
 
E El-Löken66 skrev:
Man mäter i Watt men du kan göra om det grovt till Ampere genom att ta effekten genom spänningen, du kan förkorta ner M till k och räkna på 400 Volt. Exempel : [länk]
Det var ett lite märkligt dokument du hänvisar till...bla säger man att enheten för induktans är ohm vilket är direkt fel men mellan raderna menar man induktiv reaktans...man pratar om i(t) vilket förvisso är korrekt men man förenklar ner det till batterilikströmsnivå så att det blir obegripligt av den anledningen?
Hela stycket känns som om det är skrivet av en akademiker från filosofiska fakulteten, snabbutbildad i ellära.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Stripa82 och 2 till
  • Laddar…
Jag har ingen aning om hur stor ström det är. Men det var ju en incident för 10 - 15 år sedan här i Stockholm. Ett fel uppstod på en matning till norra Stockholm, då överbelastades en annan matning så att "trådarna" som går uppe i stolparna blev så varma att det förlängdes så mycket att de började hänga ned mot marken. På ett ställe slog det över mot ett elstängsel som passerade under ledningen. (snacka om elstängsel...) och leddes via stängslet in i huset där elaggregatet till stängslet satt, genom aggregtatet matades det då ut högspänning på elnätet,
 
A ArneTW skrev:
Jag skulle tro att det är 2000-3000 A.

Kanske lite mer.

/ATW
Låter rimligare med tanke på mängden energi som överförs men jag tänker att det skulle bli orimligt höga förluster eller orimligt tjocka kablar med så höga strömmar. Det är ju ofta väldigt långa avstånd det handlar om.
 
Om man tittar på en stamnätsluftledning så har den ofta 2 system á tre faser. I varje system kan det gå upp till 1000-2000 Ampère. Den verkliga strömmen beror såklart på den effekt som ska överföras vid tillfälle. Om mer effekt ska överföras så får man använda fler ledningar samtidigt. Det är ju en del ledningar som går från norr till söder.
Om man hade högre spänning kunde man överföra mer energi med mindre förluster. För femtio år sedan diskuterade man högre stamnätsspänning på omkring 800 kV men planerna skrinlades av politiska skäl. Tekniken finns.
Det stämmer att långa avstånd ökar förlusterna kraftigt på grund av de kapacitiva förlusterna i växelspänning. Därför har man utvecklat likspänningsöverföring för långa distanser. Sydvästlänken är en sådan transmission där det går upp till omkring 1300 A i varje jordkabel. .
 
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
W
Är inte ledningarna för tunna för att klara så många ampere?
 
E
H hempularen skrev:
Jag har ingen aning om hur stor ström det är. Men det var ju en incident för 10 - 15 år sedan här i Stockholm. Ett fel uppstod på en matning till norra Stockholm, då överbelastades en annan matning så att "trådarna" som går uppe i stolparna blev så varma att det förlängdes så mycket att de började hänga ned mot marken. På ett ställe slog det över mot ett elstängsel som passerade under ledningen. (snacka om elstängsel...) och leddes via stängslet in i huset där elaggregatet till stängslet satt, genom aggregtatet matades det då ut högspänning på elnätet,
Ja, är det felströmmar ni pratar om kan dessa bli enormt höga då nätet är direktjordat, även kortslutning fas-fas lär nog ryka till lite, det kommer nog snart någon reläingenjör här och berättar vad skydden brukar stå ställda på.
 
E
W Wallee skrev:
Är inte ledningarna för tunna för att klara så många ampere?
Vet inte så mycket om stamnät men region är 130 kilo Volt kan ligga runt motsvarande 500-1000 kvadratmillimeter koppar.

Men man använder aluminiunledningar så blir det nästan det dubbla.
Du kan ju läsa lite om Sydvästlänken om du är intresserad av detaljer på en ny typ av stamnät ledning med likström.
 
Så här ser ledaren i en 130kV markkabel ut. Jag har ingen storleksreferens i bilden, men jag uppskattade ledningen till dryga 100mm utvändigt. Träffade några trevliga kabelskarvare i somras som visade hur de jobbade med en ny regionätsledning.

Tre tjocka markkablar på marken med synlig ledare i ändarna, skarvningsteknik för 130kV-regionätsledning visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ledaren är ungefär 40-50mm i diameter. Alltså runt 1500-2000mm2

Det var intressant att se skarvtekniken. Själva ledaren skarvades med en presshylsa modell större, men sedan var det betydligt mer jobb med isolationen och skärmen än vad man är van med från lågspänning. Ytterhöljet var återigen bekant - krympslang modell kolossal.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Se det som att du överför en viss effekt. En transformator förändrar bara förhållandet mellan spänning/ström. Ta t ex 10 A vid 230 V ( =2 300 kW) och via en transformator transformerar upp spänningen till 2 300 V så kommer strömmen att bli 1 A (=2 300 kW).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.