Konstig fråga kanske?
Men, jag råkade hitta en begagnad LLVP, på en "Köp &Säljsida", i närheten. Det var en Panasonic, som utlovades fungera, för 1000kr. Så jag köpte den lite på "vinst och förlust", och tänkte att det kunde bli ett komplement till vedpannan, milda dagar.
En installatör satte upp den, gjorde rent den, ocj fyllde på lite gas, som saknades. Han menade på att jag fått tag på Panasonics bästa pump. Den funkar också långt mycket bättre ön förväntat.
Nu till frågan: Pumpen är på max 6kW, med ett cas (vet inte om det heter så), så drar den alltså 2kW, i bästa fall. Men frågan är först, kan den dra 6kW om det är riktigt kallt ute? Nästa fråga, är när ger den 6kW. Är det så fort den värmer, eller hur mycket påverkar fläkthastigheten?
Fråga nummer 3 hur mycket kan den dra i timmen om den står på automatiskt fläkthastighet, och underhållsvärmer ca 21grader?
Jag undrar alltså mest hur olika scenarior påverkar förbrukningen.

Huset ifråga är ca 135m2, plus en övervåning på 90m2. Övervåningens dörrar står mest stängda, då den inte används så ofta. Gammalt men tilläggsisolerat.
 
Enkelt förklarat.
Står på pumpen vad den förbrukar, mer än så kan den aldrig dra, troligtvis 2000w
Vid optimala förhållanden kan den ge 6000w i värmeeffekt, när det är för kallt ute för att återvinna nån värme ger den ca 2000w i värmeeffekt när den inte avfrostar. Om den avfrostar 10 min per timme, blir det ju mindre mätt per timme.
Pumpen reglerar den värme du ställt in, så den drar inte 2000w hela tiden mer än när det är riktigt kallt.
Ingen kan berätta vad din pump kommer dra i ditt hus.
 
Isakare Isakare skrev:
Enkelt förklarat.
Står på pumpen vad den förbrukar, mer än så kan den aldrig dra, troligtvis 2000w
Vid optimala förhållanden kan den ge 6000w i värmeeffekt, när det är för kallt ute för att återvinna nån värme ger den ca 2000w i värmeeffekt när den inte avfrostar. Om den avfrostar 10 min per timme, blir det ju mindre mätt per timme.
Pumpen reglerar den värme du ställt in, så den drar inte 2000w hela tiden mer än när det är riktigt kallt.
Ingen kan berätta vad din pump kommer dra i ditt hus.
Tack så hemskt mycket för mycket lärorikt svar. Du gav svar på, i det närmaste, allt jag undrade över.
 
Man måste istället utgå ifrån hur mycket värme huset kräver för att hålla t.ex. 21 grader inne. Sedan kan man räkna/testa hur mycket en värmepump drar för att producera detta. Energimyndigheten gjorde tidigare tester i några olika hus på tre platser i landet men dessa gamla tester finns tyvärr inte kvar på deras sajt. Resultatet var i alla fall att en luftvärmepump kan spara uppåt 10000 kWh/år om den får värma ett hyfsat stort hus med någorlunda öppen planlösning och rätt inställningar på de olika värmesystemen.
 
J Josth skrev:
Man måste istället utgå ifrån hur mycket värme huset kräver för att hålla t.ex. 21 grader inne. Sedan kan man räkna/testa hur mycket en värmepump drar för att producera detta. Energimyndigheten gjorde tidigare tester i några olika hus på tre platser i landet men dessa gamla tester finns tyvärr inte kvar på deras sajt. Resultatet var i alla fall att en luftvärmepump kan spara uppåt 10000 kWh/år om den får värma ett hyfsat stort hus med någorlunda öppen planlösning och rätt inställningar på de olika värmesystemen.
Jag förstår att det är omöjligt att säga något om min besparing. Den är egentligen inte min huvudsakliga fråga. Jag undrar mer om det finns någon form av tabell om hur mycket en LLVP drar vid olika temperaturer och inställningar.
Jag tänker alltså såhär. Om jag sätter på en vanlig värmefläkt på 2kW, så vet jag att den tar 48kWh exempelvis. Om den har en temostat, så kommer fläkten dra 2kW de stunderna som den är igång. Samt noll, då temperaturen är nog hög. På så vis går det ändå att få en uppfattning om hur mycket den drar, genom att se hur långa stunder den går, respektive står still.
Detta går ju inte med en LLVP går hela tiden. Den ändrar ju bara sin effekt, och/eller fläkthastighet. Om/när fläkten knappt hörs, så antar jag ju att den drar mindre än när den går för fullt.
 
Det skulle krävas enormt stora och många tabeller med alla kombinationer av olika temperaturer och kompressorvarvtal som kan uppstå. Tillverkarna har säkert en hel del men håller det bara internt. Värmepumpens maximala prestanda kan man kanske hitta i produktbladen. Om du t.ex. tittar på sidan 2 i följande produktblad så finns en liten tabell med prestanda för en modell med tre olika storlekar på kompressorn: https://www.treza.se/wp-content/uploads/2021/05/Produktblad_KT_Fujitsu_slim_excellence.pdf
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Jag tänker alltså såhär. Om jag sätter på en vanlig värmefläkt på 2kW, så vet jag att den tar 48kWh exempelvis. Om den har en temostat, så kommer fläkten dra 2kW de stunderna som den är igång. Samt noll, då temperaturen är nog hög. På så vis går det ändå att få en uppfattning om hur mycket den drar, genom att se hur långa stunder den går, respektive står still.
Antagligen har din värmepump en verkningsgrad på ca 3 när det är noll eller några minusgrader ute. Då drar den en tredjedel så mycket som en elfläkt skulle ha dragit.
Den exakta mängden energi beror på vad du värmer. Värmepumpen eller elfläkten måste ju producera exakt så mycket energi som läcker ut från huset under de givna förutsättningarna.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Första åren med vår första LLVP (IVT Nordic Inverter, 5 kW-modellen från 2005) hade jag den kopplad till en effektmätare och kunde följa upp förbrukningen vid olika temperaturer. Enligt tester på SP skulle pumpen ge 2.3 kW värme vid -15 med en COP på 2.2.

Effektförbrukningen stämde bra med mina siffror, COP svårt beräkna men den gav bra med värme vid -15, förbrukade 1150 W i medel vid maxeffekt inkl tappet av de få avfrostningar som blir i dessa utomhusförhållanden (torr luft). När det var varmare än -10 så förbrukade den uppåt 1350 W vid maxeffekt, givetvis med stigande COP, vill minnas att det var uppåt 4-5 vid +7 i utetemp.

Denna gamla värmepump funkar fortfarande bra, ev har effektiviteten gått ner litet så här 18 år senare men ger fortfarande bra med värme under kalla årstiderna och skön kyla varma sommarmånader. Så här års har vi den som enda värmekälla för våningsplanen på 150 kvadrat, källaren har vi igång litet fjärrvärme. Räknar med att koppla på fjv framåt december-januari i resten av huset som då kan ta över en del av uppvärmningsbehovet.

Nyare LLVP är givetvis effektivare men även äldre modeller har god effektivitet som synes.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag har en helt ny Panasonic LLVP. Den har dragit ca 7 kWh per dygn inställd på 21 grader när det är ca +5 ute. Nu är jag bortrest och har sänkt innertemperaturen och då drar den 5 kWh per dygn. Den värmer vardagsrum och kök i öppen planlösning ca 55 m2 samt övre våning med tre sovrum och hall ca 40 m2 (där det blir ett par grader svalare).

Snittet alltså ca 300 W. När det blir vinter antar jag att förbrukningen fördubblas.

Huset är inte så väl isolerat, från 70 talet. Nya fönster och lite extra isolering på vinden.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Första åren med vår första LLVP (IVT Nordic Inverter, 5 kW-modellen från 2005) hade jag den kopplad till en effektmätare och kunde följa upp förbrukningen vid olika temperaturer. Enligt tester på SP skulle pumpen ge 2.3 kW värme vid -15 med en COP på 2.2.

Effektförbrukningen stämde bra med mina siffror, COP svårt beräkna men den gav bra med värme vid -15, förbrukade 1150 W i medel vid maxeffekt inkl tappet av de få avfrostningar som blir i dessa utomhusförhållanden (torr luft). När det var varmare än -10 så förbrukade den uppåt 1350 W vid maxeffekt, givetvis med stigande COP, vill minnas att det var uppåt 4-5 vid +7 i utetemp.

Denna gamla värmepump funkar fortfarande bra, ev har effektiviteten gått ner litet så här 18 år senare men ger fortfarande bra med värme under kalla årstiderna och skön kyla varma sommarmånader. Så här års har vi den som enda värmekälla för våningsplanen på 150 kvadrat, källaren har vi igång litet fjärrvärme. Räknar med att koppla på fjv framåt december-januari i resten av huset som då kan ta över en del av uppvärmningsbehovet.

Nyare LLVP är givetvis effektivare men även äldre modeller har god effektivitet som synes.
P Pin skrev:
Jag har en helt ny Panasonic LLVP. Den har dragit ca 7 kWh per dygn inställd på 21 grader när det är ca +5 ute. Nu är jag bortrest och har sänkt innertemperaturen och då drar den 5 kWh per dygn. Den värmer vardagsrum och kök i öppen planlösning ca 55 m2 samt övre våning med tre sovrum och hall ca 40 m2 (där det blir ett par grader svalare).

Snittet alltså ca 300 W. När det blir vinter antar jag att förbrukningen fördubblas.

Huset är inte så väl isolerat, från 70 talet. Nya fönster och lite extra isolering på vinden.
Tack! Precis den här typen av svar, var vad jag ville ha.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tack! Precis den här typen av svar, var vad jag ville ha.
Då skulle du ha frågat vad andras värmepumpar drar, inte vad din förväntas dra... 🙃
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Mina siffror gällde enbart maxförbrukning för denna gamla IVT Nordic Inverter LLVP från 2005. Verkliga förbrukningssiffror är betydligt lägre förutom om det är riktigt kallt ute och ingen annan uppvärmning finns. Som nu tex, närmast optimalt att langa ut all värme som behövs via LLVP och en riktigt fin utväxling av COP till skitbilliga elpriser - slår fjärrvärmealternativet mångfalt.

Skulle tro att om det är under -15 grader C ute, kanske med betydligt högre elpriser, så har jag antingen satt igång fjärrvärmen i kåken eller dragit igång någon brasa i kakelugnen, eller både ock. Men visst, det går att klara sig hyfsat även i dessa temperaturer med enbart LLVP. Eller med kakelugnen. Och definitivt med enbart fjärrvärmen, vi körde så förra vintern pga dåvarande elpriser som gjorde värme via LLVP olönsamt.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då skulle du ha frågat vad andras värmepumpar drar, inte vad din förväntas dra... 🙃
Ja, det är ju riktigt. Men ärligt talat trodde jag inte att någon hade sådan koll på vad just deras värmepump dragit. Därmed min konstigt formulerade fråga.
 
A
A AG A skrev:
Ja, det är ju riktigt. Men ärligt talat trodde jag inte att någon hade sådan koll på vad just deras värmepump dragit. Därmed min konstigt formulerade fråga.
Oh det är många med olika förmågor som tror sig veta vad sina värmepumpar tar här på forumet, mätosäkerheten är betydande.
Det är som useless skriver
Om du vet hur mycket energi ditt hus tar, momentant eller över tid, så kan du gå in i tillverkarens tabeller och se vad de tror COP är vid givna värden. faktor 3 är väl rätt bra approximation.
Du bör därmed komma undan med mer än hälften i förbrukning jämfört ren resistiv belastning
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
En annan fråga jag har gäller inställningar. Eller framförallt fläkthastigheten. Ska/bör den vara inställd på "Auto" så mycket som möjligt, för bästa ekonomi? Eller vad är skillnaden om jag ställer den på 22 grader och högsta fläkthastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.