Hej,

har projekterat ett nytt hus under en längre tid och gjort en marginalräkning på hur mycket man sparar / slösar på att ta med eller låta bli den sista isoleringen eller ta med eller strunta i FTX.

Följande Grunddata:

Boyta 185 m2
Väggarea: 152 m2 (Bas U = 0,284)
Fönsterarea: 84 m2 (Bas U = 0,700)
Takarea: 136 m2 (Bas U = 0,129)
Area mot mark: 124 m2 (Bas U = 0,100)
Utetemp (genomsnitt) 6° C (mätpunkt Bromma)
Värmepump med årsverkningsgrad 3,4

Och här kommer besparingarna för 3 olika fall:

100 mm extra isolering i väggar(Lambda 0,04): -615 kwh / år
50 mm extra isolering i tak (lambda 0,04): -76 kwh / år
Installation FTX med verkningsgrad 85 %: -1.635 kwh / år

Skrämmande låga besparingar, speciallt för ökad isolering!!

Med dessa värden förstår jag inte motivationen att ständigt öka isoleringen utöver kanske 240 mm i vägg och 320 mm i tak, förutsatt att värmesystemet i övrigt är modernt (värmepump samt FTX). Återbetalningstiden på ökad isolering överskrider här säkert husets totala livslängd.
 
S
Jag tilläggsisolerade mellan bottenvåning och vind då det fanns bara 10cm typ spannmålsisolering på vissa ställen, vissa rum var oisolerade och andra hade 20cm gullfiber. Jag rensade bort allt, reglade upp och spruta in 40cm cellulosa.

Enorm skilldad blev det, men även om nu återbetalningstiden för de sista 20cm kanske blir längre än räknat så kan jag ju faktiskt tillgodoräkna mig allt annat jag lyckades klämma in i projektet så som att installera byggplast i taken, dra ny el till alla rum och installera ett FTX-system.

Så ska man bara tilläggsisolera de sista 100mm så bör man kanske fundera om man kan lägga in andra projekt i projektet när man ändå håller på.

Projektet: http://poppelhus.se/insulation_Swe.htm
 
Kort sagt kan man säga att klarar du BBR-kraven i ett nybygge kommer du 'aldrig' få igen pengarna för mer isolering än så. Kraven är höga så förbättringen kostar exponentiellt (gissar jag). Man isolerar inte mer av ekonomiska skäl.

Men du, FTX eller motsvarande system - hur har du räknat där? Utan värmeåtervinning lär det kosta mer än dina siffror. I en normalstor villa krävs ett flöde på ca 60 liter per sekund.
 
Vadå "sista"? 100 mm är typ ALL isolering hos mig. Tog jag bort det skulle det bara vara ren plankvägg och antagligen ruggigt dyrt att värma huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.