Skulle vilja ha få upp en häck snabbt, Avenbok.

Hade ni valt 125-150cm barrotad för 15 000kr eller 100-125cm på kruka för 20 000kr.

Vilken tror ni har vuxit mest och är högst ett år efter plantering?
 
Claes Sörmland
Svårt att veta. Den barrotade lär inte växa mycket första säsongen, den bygger rötter. Det beror på att så stora plantor får för mycket rötter kapade när den tas upp.

De krukodlade har ett annat problem, deras rötter är invävda i torvbaserat substrat. Det innebär att vattentransporten till rotklumpen blir dålig p g a att de planeras i backens mineraljord. Så ofta växer de också rätt begränsat första säsongen i backen.

Anda säsongen så gissar jag att de barrotade har en fördel tillväxtmässigt eftersom det tar tid för de krukodlade att få ut sina rötter i omgivande jord.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårt att veta. Den barrotade lär inte växa mycket första säsongen, den bygger rötter. Det beror på att så stora plantor får för mycket rötter kapade när den tas upp.

De krukodlade har ett annat problem, deras rötter är invävda i torvbaserat substrat. Det innebär att vattentransporten till rotklumpen blir dålig p g a att de planeras i backens mineraljord. Så ofta växer de också rätt begränsat första säsongen i backen.

Anda säsongen så gissar jag att de barrotade har en fördel tillväxtmässigt eftersom det tar tid för de krukodlade att få ut sina rötter i omgivande jord.
Tack som vanligt Claes. Då får det bli den lite högre barrotade och lite mer pengar kvar.
 
Krukrötter ska man väl försöka linda ut så mycket som möjligt för att rötterna ska sträcka ut sig "från centrum" ist. för nysta vidare. Vissa säger även att hålen man gräver ska vara fyrkantiga så rötterna inte bara växer runt i det nyligen uppluckrade jorden.

Säger inte att nått är 100%, men mycket att tänka på 😅
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Krukrötter ska man väl försöka linda ut så mycket som möjligt för att rötterna ska sträcka ut sig "från centrum" ist. för nysta vidare. Vissa säger även att hålen man gräver ska vara fyrkantiga så rötterna inte bara växer runt i det nyligen uppluckrade jorden.

Säger inte att nått är 100%, men mycket att tänka på 😅
Ja och med det sagt låter det mer omständligt än att plantera barrotade?
 
Krukplantor klarar väl en transport bättre iomd den större massan runt rötterna. Handlade 2st +200cm plantor nyligen varav den ena krukan var fjäderlätt mot den andra. Om det behandlar Barrotade på samma sätt hinner de väl dö under transporten, vad vet jag.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Krukplantor klarar väl en transport bättre iomd den större massan runt rötterna. Handlade 2st +200cm plantor nyligen varav den ena krukan var fjäderlätt mot den andra. Om det behandlar Barrotade på samma sett hinner de väl dö under transporten, vad vet jag.
Nej de dör inte under transporten. Hade varit en rätt dålig affärsidé om så var fallet.
 
  • Gilla
Joonazz och 1 till
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Nej de dör inte under transporten. Hade varit en rätt dålig affärsidé om så var fallet.
Klarar de inte ens av att hålla en kruka fuktig så lär de ha svinn. Säger inte att det alltid är såhär, var nog 5-6år sedan sist jag fick plantor och minns inte om det var skillnad då
 
Generellt tycker jag det är vansinnigt att köpa större häckplantor när det gäller bok och avenbok. Jag satte 80 cm barrotade pinnar och det blev fina häckar till lägsta pris. Man sparar förvånansvärt få år på att köpa större plantor.
 
  • Gilla
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Generellt tycker jag det är vansinnigt att köpa större häckplantor när det gäller bok och avenbok. Jag satte 80 cm barrotade pinnar och det blev fina häckar till lägsta pris. Man sparar förvånansvärt få år på att köpa större plantor.
Växer 50cm per år så det är väl det man sparar?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Växer 50cm per år så det är väl det man sparar?
Så med dina egna siffror sparar du ett års tillväxt med 125 vs 80 cm? Prisskillnaden är ju ett gäng kronor. Fördelen med att börja med de små är att man kan ersätta de plantor som inte överlevt första året med stora och ha jämn höjd på häcken ändå. För även om man borde ha ett par plantor extra i trädgården för just den eventualiteten så gör man det inte. 😅
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johan Larsson9794 skrev:
Ja och med det sagt låter det mer omständligt än att plantera barrotade?
Det är väldigt lätt. Ned med plantan i hålet/diket och sen puttar du ned den uppgrävda jorden runt den. Justera höjden snabbt och trampa till. Vattna. Det går på kanske 30 s per planta om man inte räknar vattningen.
 
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Generellt tycker jag det är vansinnigt att köpa större häckplantor när det gäller bok och avenbok. Jag satte 80 cm barrotade pinnar och det blev fina häckar till lägsta pris. Man sparar förvånansvärt få år på att köpa större plantor.
Delar den synen.

Lägg pengarna på vattning under de första året istället. Här i öst är vatten nästan alltid begränsande för tillväxten.

Lägg också pengar på uppbinding och skydd mot hare. Återkommande harskador försenade mina avensbokshäckar många år.
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Det finns ytterligare ett sätt att spara pengar och tid, speciellt när man startar upp trädgård efter ett nybygge: Lite mer jobb men man sparar en säsong. Jag krukade nyinköpta bokplantepinnar på våren och pysslade om/gödde dem till hösten då de sattes på plats. Vann 1 säsong på detta. Hade dock redan ett 50tal 5literskrukor efter förra trädgårdsflytten. Året därefter satte jag vinkelhäcken på samma sätt.

Det är ju på detta sätt trädgårdsmästerierna får inkomster.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Delar den synen.

Lägg pengarna på vattning under de första året istället. Här i öst är vatten nästan alltid begränsande för tillväxten.

Lägg också pengar på uppbinding och skydd mot hare. Återkommande harskador försenade mina avensbokshäckar många år.
Hur ser tecken på skador från hare ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.