Hej

Jag renoverar hela huset(från 1916) och har en fundering kring förstärkning av bjälklaget i det som skall bli badrum.

Bjälklaget är 65x165mm ca cc60, för att rikta upp det har jag skruvat och limmat 170mm reglar. Badrummet har en spännvidd på ca 2m.

Kommer det att räcka med ytterligare 170mm reglar i centrum mellan de befintliga?

Skall jag istället sätta dit 220mm ( sänka taket på våning1) som ändå skall rivas ut?)

Kristoffer
Renovering av bjälklag med nya reglar och befintlig ventileringsrör i ett hus under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kanske är lite gränsfall. Tabeller:

http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/

Beror lite på om bjälkarna går mellan två ändpunkter eller har ett upplägg på mitten. Det är alltså skillnad på om du har 2m spännvidd mellan ändpunkter, eller om det är 2m mellan en ändpunkt och en upplagspunkt.

OCh hur du tänker göra sedan, skruvlimmad spånskiva och minst 15mm flytspackel så förbättrar du möjligheterna.
 
Hej

Bjälklaget sitter fast i väggen och vilar på en bärande vägg mitt i huset ca 7,5mtotal spännvidd, den bärande väggen är ca 40 från väggen i badrumet( kan skymtas på bilden) som alltså belastar en regel med ca 3,5m spännvidd. Original bjälklaget är skarvat på mitten över väggen.

Jag inser att det är ett gränsfall, har nog läst varje sida på "träguiden" men i praktiken har jag ju 3 golvreglar varav 2 samverkar på 30cm.

Det blir 22mm skruvlimmade spånskivor med, golvvärme och 30mm flytspackel.

K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.