D
Måste dra rör och några dosor under helgen, hur mycket kan man ösa in i en ted t13 26 mm takdosa? Går det att dels koppla två vägguttag, en koppling till nästa takdosa samt ett uttag för taklampa i samma dosa. Alltså sammanlagt 3 kopplingar + lysknapp och ett lamputtag?
 
Det borde gå. Här är det inklämt inkommande vidarekoppling åt två håll vidarekoppling till lampor via tändtråd åt två håll varav en skarvad. Det är en gammal plåtdosa, den är djupare ca42mm. Men diametern är bara 70mm. Det är inte snålat på överlängden. Så om man gör det prydlig är det nog inget problem.
Elektriska kablar och anslutningar i en överfylld gammal plåtdosa inklämd i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte rekommendera det. Lamputtaget för takdosa bygger mkt inåt och kopplingarna tar plats. Köp kopplingsdosa för dubbelgips istället så är det inga problem.
 
J Johan456 skrev:
Jag skulle inte rekommendera det. Lamputtaget för takdosa bygger mkt inåt och kopplingarna tar plats. Köp kopplingsdosa för dubbelgips istället så är det inga problem.
Fast sätter man en 26mm takdosa är det kanske begränsat djup?
Klart man ska använda djupare om man kan men finns den möjligheten inte så duger 26mm:ataren gott. Det borde inte vara något problem,
 
Den är 36mm djup.
 
K kanonkula skrev:
Fast sätter man en 26mm takdosa är det kanske begränsat djup?
Klart man ska använda djupare om man kan men finns den möjligheten inte så duger 26mm:ataren gott. Det borde inte vara något problem,
Borde och borde. 26mm djup är 26+gips, den kanske används för att TS inte är medveten om ”problemet”. Har satt en del sådana när innertak sänkts typ 28mm+gips. Jag vet inte hur många takdosor du satt men denna typ är för enkelgips. Många använder dock dosa för dubbelgips även vid enkelgips för att få mer plats. Det går att koppla men helst inte så mkt. Dessutom tror jag att de nya DCL-uttagen bygger mer än de gamla. Risken finns att ledningar klämms, därför skrev jag att det bör undvikas.
 
D
den är som daniel skriver 36mm djup, jag som såg fel. Elektrikern som köpt en lådda med pryttlar jag behövde. Han har dock tagit helg nu så dröjer innan jag kan fråga honom
 
J Johan456 skrev:
Borde och borde. 26mm djup är 26+gips, den kanske används för att TS inte är medveten om ”problemet”. Har satt en del sådana när innertak sänkts typ 28mm+gips. Jag vet inte hur många takdosor du satt men denna typ är för enkelgips. Många använder dock dosa för dubbelgips även vid enkelgips för att få mer plats. Det går att koppla men helst inte så mkt. Dessutom tror jag att de nya DCL-uttagen bygger mer än de gamla. Risken finns att ledningar klämms, därför skrev jag att det bör undvikas.
Efter ca 10år som installationselektriker så har en del takdosor monterats. Om dosan är för dubbel/enkelgips spelar ingen roll, dosan är lika djup ändå. Menar du thorsmans andra takdosor(blå och röd) har de inget med dubbelgips att göra, båda går att sätta oavsett enkel/dubbel skiva.
Dcl uttagen bygger lite mer på djupet än vissa fabrikat av den äldre modellen uttag å andra sidan är typ 70% av dosan fri i övrigt att lägga kopplingar
Man får anta att ts inte kan sätta en djupare dosa och då är alternativet( om man inte vill sätta den gröna) :
Sätt den gröna där lampan ska vara och ha en kopplingsdosa där plats finns ex i vägg.
 
D
K kanonkula skrev:
Efter ca 10år som installationselektriker så har en del takdosor monterats. Om dosan är för dubbel/enkelgips spelar ingen roll, dosan är lika djup ändå. Menar du thorsmans andra takdosor(blå och röd) har de inget med dubbelgips att göra, båda går att sätta oavsett enkel/dubbel skiva.
Dcl uttagen bygger lite mer på djupet än vissa fabrikat av den äldre modellen uttag å andra sidan är typ 70% av dosan fri i övrigt att lägga kopplingar
Man får anta att ts inte kan sätta en djupare dosa och då är alternativet( om man inte vill sätta den gröna) :
Sätt den gröna där lampan ska vara och ha en kopplingsdosa där plats finns ex i vägg.
Gjorde så att jag åkte ner till jula o kikade på infällda dcl lock, det blir trångt som du säger. Kör på en kopplingsdosa i vägg istället. Gömmer det bakom en bokhylla eller dylikt sen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.