Sitter och räknar på vad vi behöver för material till kåken och ska sedan skicka ut offerförfrågan till olika bygghandlar runt om i stockholmsområdet.

Tippar på att jag i slutändan kommer hamna på en summa på ca 250 000:-.

Några frågor:
-Tjänar man på att köpa allt från samma handlare eller är olika handlare billiga på olika områden så att det jämnar ut sig i slutändan?
-Vilka ska man vända sig till? Är det billigast att köpa från de stora bygghallarna?
-Hur mycket rabatt kan man förvänta sig? Fick bland annat 25% rabatt på vitvarorna till köket, kan man förvänta sig så mycket rabatt på byggvaror?

Kan man förhandla till sig gratis frakt? Vad brukar de ta/lass i vanliga fall?

Tacksam för alla svar jag kan få eftersom det här med förhandlingar inte är min starka sida. Ska göra så gott jag kan och hoppas kunna tjäna in en hacka genom lite tips från någon kunnig person här på forumet?

Kanske någon som vill hjälpa mig och på så vis tjäna en summa på mina inköp...

MVH
Kristofer
 
Jag antar att det är ett större renoveringsprojekt eller tillbygge.

Några reflektioner:

1. Jag antar att det inte är 250k pengar för virke (för då ska du ha en förbaskad massa virke.....). Det är antagligen rätt få handlare som kan förse dig med exakt allt du vill ha på alla områden. Räkna med att handla från ett par olika leverantörer och utnyttja kampanjer för tex fönster.

2. K-ruta, silvan, Bauhaus är bara att glömma. Hitta en lokal såg med bra sortiment för virke och skivmaterial + grovbyggprylar. Fredells är väl en av dom få som fixar "allt" men även dom brister i tex utbudet på klinker. ByggOle i Nacka känns seriösa också, men det är också på fel sida om stan.... Du har säkert några lokala alternativ.

3. Det är inga problem att få hemkörning att ingå. Frågan är bara hur många gånger...... Både en och fem gånger kan du säkert snacka till dig, men du kommer snart inse att det kommer så mycket material varje gång att det är helt ohanterbart. Jag föreslår att du istället skaffar dig själv möjlighet att hämta på ett smidigt sätt. http://www.blocket.se/view/4544194.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

4. 25% rakt över är nog svårt att få till. På vissa artiklar är det inte ett problem, men jag är tveksam till att du får det på allt.... 15% på list är kanske ett bra mål för virke, men det beror ju också på vad listpriset är..... Byggmax är en bra referens tycker jag. Dyrare än så får det inte bli.

 
Tipset är att försöka handla så mycket du kan på samma ställe och göra klart för dem redan från början att de kan få leverera allt.
Undantaget kan vara typ kakel och vitvaror som man kan köpa separat.
Ju mer de tror de ska få sälja desto mer anstränger de sig att få affären.
Gör en ordentlig materialspec. som du åker runt med
25% ska du nog inte räkna med på virke. jämför inte procentrabatten, jämför slutpriset istället!
Handlar du allt på samma ställe så har du också större möjligheter att få hjälp om något strular.
Fri transport är det många som lurar sig på. det tas igen på något annat.
Gör som mathias tipsar, skaffa egen bil!
Alla transporter är förlustaffär för byggvaruhandlare. en kranbil kostar ungefär 600-650 kr per timme ex moms för brädgården. kolla vad du får betala per leverans så ser du.
Jämförelsen med byggmax är inte helt rättvis. de säljer en del skit som kostar därefter.
Givetvis finns det bra grejer där också men jämför kvailteten och inte bara priset.
 
Bob_the_builder
Jag tror att Mathias menade Byggmax prisnivå. Min erfarenhet är också att man kan pruta ner till Byggmaxnivå på en vanlig brädgård men istället få svenska (kvalitets-?) varor.
 
Jag förstod att han menade det men vissa av byggmax grejer är "för billiga"
 
styrman1 skrev:
Jag förstod att han menade det men vissa av byggmax grejer är "för billiga"
Ja, jag menade prisnivån, inte kvaliteten. Min erfarenhet är att om när jag köper virke från min favoritsåg till Byggmaxpriser, då får jag bra priser på kvalitetsvarorna.
 
Hur kan man ens komma på att fråga hur mycket man ska "kräva". Tycker inte man kan kräva rabatt alls, det är ju en förhandling där den som är bäst vinner, men att kräva det är fel inställning.
 
Precis, rabatten är ju egentligen ointressant, det är ju hur mycket du betalar för pinalerna som räknas ;)
 
Sonander skrev:
Hur kan man ens komma på att fråga hur mycket man ska "kräva". Tycker inte man kan kräva rabatt alls, det är ju en förhandling där den som är bäst vinner, men att kräva det är fel inställning.

Jag håller med om att ordet kräva kanske inte är så lämpligt. Att prata om "förväntan" kanske är bättre.

Dock är det ju lika fel att prata om att "vinna" en förhandling. Att vinna en förhandling med en leverantör, det gör du bara en gång - antagligen vill du göra affär mer än en gång på samma ställe och då är nog detta fel inställning..... ::)
 
Det bästa är att ta in priser från flera handlare för jämförelse och för att ha ett förhandlingsunderlag.
 
Några måsten som jag ser det.
En person på leverantörssidan som kan bygga och inte bara är duktigt på att räkna.
En person du får förtroende för, du pratar samma språk som.
Är det brister i materialet måste man kunna skicka tillbaka det och ha nytt senast nästa dag.
Ett par olika alternativa leverantörer.
Du måste ha gjort en bra projektering dvs, järnkoll på byggtid, materialåtgången dvs löpmeter panel, löpmeter 45*45, antal rullar takpapp…

Jag kommer betala ca 500 för hemkörning och då har jag en hel lastbil. Har du eoner av tid och ont om kapital så ska du så klart hämta själv.

Vad det gäller fönster ska du hoppa på vid någon kampanj då man direkt får 25% utöver detta kan man få ytterligare 10% till om man har lite volym.

Ytskikt köper du där det är billigast, typiska lockvaror.

Själv har jag gjort så här.
Deal med en riktig brädgård för stommen, egentligen allt. Jag når en nivå motsvarande Byggmax. Får på köpet snabba leveranser, kompetens hos leverantören, returrätt, mlijömärkta produkter. När jag byggde mitt ballingslövskök med nya vitvaror var de dessutom oslagbara prismässigt.
Deal med K-rauta för kompletteringsköp, man får inga stora rabatter på K-rauta men tex 7% på virke 15% på lister, 15 % på fog, 10% på kakel och klinker.

Vatten och avlopp kör jag antingen sigro eller rinkabyrör.

Man når ungefär samma nivåer på de flesta större ställen. Det som avgör är paketeringen dvs servicen runt i kring.
 
hallå
jag gick till den lokala sågen som ligger nån km från mitt objekt o sa att jag kommer handla allt virke där till mitt stugbygge. jag fick 25% på allt virke och 15% på sånt som dom får köpa in tex. gips, spån. Och jag kan även betala när jag känner för det. Och det är jätte bra service. priserna hamnar på byggmax nivå men med superbra kvalite. handlade på byggmax ett par vändor i början men då fick man ju stå där nån timme för att hitta ett par raka reglar.
 
Kan bara upplysa er om att Skanska & Co har 60% på Beijer byggmaterial. Frågan är bara på vilken prislista för dom fulingarna kör med flera olika. Jag tycker att du borde få minst 25% på rubb och stubb. Det måste ju finnas någon som är sugen. Kolla lite utanför Sthlm också. Håll koll på dom bara. Se till att dom lämnar på allt.

Challe
 
60% rabatt? jovisst...
Vissa kör med dubbla prislistor där rabatten utgår från ett påhittat pris men inte så att de kan lämna 60%
 
styrman1 skrev:
60% rabatt? jovisst...
Vissa kör med dubbla prislistor där rabatten utgår från ett påhittat pris men inte så att de kan lämna 60%
Har dålig koll på byggmarknaden men att Skanska får 60% i rabatt, verkar inte alls omöjligt...

Jämför med:
På 90-talet förhandlade Saab om rabatten på SKF's borr, fräsar och andra skärande verktyg. Saab erbjöds 85% (åttiofem!) på den normala prislistan. Det var för lite!!! Saab valde en annan leverantör!

/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.