Hej!
Håller på med ett garagebygge 11,4x7,2m. Plattan är färdig (golvvärme) ca 13cm tjock (C32/40 med frostskydd) och 200mm isolering.
Eftersom vinden skall användas till förvaring har det visat sig att jag behöver balk i taket och stolpar. Tänkte använda 310x90 limträ och 5st stolpar (3 + 2st i vägg). Grejjen är bara den att plattan är inte förstärkt på mitten för att ta punktlaster från stolparna, men det borde ju inte bli så mycket vikt från vinden heller tycker jag. Törs man göra på detta viset ändå? Under varje stolpe tänkte jag fördela ut kraften lite med en 10mm rund stålplatta på ca 300mm diameter. Bifogar en bild.
garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du redan köpt takstolar? Annars köp sånna som klarar din belastning.
Om du redan köpt takstolar, så kan du göra som på bilden. Om det håller? Ja det beror på hur tunga saker du ska ha på loftet. Vilka vikter pratar vi om? 800kg? 8ton?

//AA
 
Om du sätter en stålbalk istället för limträ så tror jag att du kan klara dig utan pelare. I garagets bakre kant borde den kunna hållas uppe av väggen (ev, med förstärkningar), och i framkanten, ev. bäras av en tväsrställd balk så du inte får en stolpe mitt i infarten. Stålbalken kan troligen ha samma eller lägre höjd än den limträbalk du tänkt använda nu.

En byggnadsingenjör kan sannolikt dimensionera det på ett par timmar.
 
Jo, dom har redan räknat på en HEB balk på 8,5 m (kommer nämligen bli en innervägg där) men dom tyckte att det blev orimliga dimensioner och föreslog stolpar med max 3,5 meter i mellan och limträbalk. Vill kunna lasta in tunga bildelar och annat där uppe utan att vara orolig. Dom räknade med max 220kg/m2 vilket är typ "bostads standard".

Men som sagt funderar jag på hur mycket punktlast (från stolparna) en platta kan ta på mittre delen när den inte är förstärkt. Kör jag in en gammal jänkare på 2,5ton och lyfter den med domkraften blir det ju också en skaplig punktlast, men det skall det ju hålla för. Men vart går gränsen?
 
Känns ju inget vidare att i ett nybyggt garage börja ställa in en massa pelare.
Jag skulle försöka lösa det på annat sätt disskutera med en konstruktör eller takstolstillverkaren. Jag fick bra gratishjälp av min takstolstillverkare i samband med beställning. Du kan väl även se till att tunga saker placeras ute vid kanterna och inte i mitten på taket.
Skaffa en container och ha utanför garaget med allt tungt skrot i?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Mikael_L
Har du cellplast under direkt plattan, eller t.ex. makadam?

edit: Jag såg nu att du skriver 200mm ...


Den här tycker jag inte direkt kan ersätta byggnadsingenjör och/eller sunt förnuft och känsla.
Men det kan väl ge en fingervisning över var du hamnar i lastförmåga med befintlig konstruktion.
http://www.eps-peps.se/demo/
Det är endast punktlast mitt på platta som går att beräkna med denna demo-version, men det är ju det du vill.
http://www.eps-peps.se/demo/cgibin/peps_ppmip1.py
 
Redigerat:
Pelare i garage är dåligt, speciellt om man ska skruva jänkare ;) bygg riktiga takstolar istället. På garaget vi byggde -84 har vi 8 m spännvidd på takstolarna utan balk och pelare, inga problem alls med det.
 
Mikael_L
Jan-Å skrev:
Pelare i garage är dåligt, speciellt om man ska skruva jänkare ;) bygg riktiga takstolar istället. På garaget vi byggde -84 har vi 8 m spännvidd på takstolarna utan balk och pelare, inga problem alls med det.
Men då har du knappast inredd övervåning där, som du kan lasta upp några ton bildelar på?
Eller hur? ;)
 
Jag tycker du ska satsa på en HEB balk. Om jag räknar rätt behöver du en HEB 180 och det är väl inte så orimlig dimension för att slippa stolparna.
Vad har du blivit rekommederad för balk förut?
 
men 7.2m spännvidd på takstolen och inredd övervåning är väl inte så ovanligt och borde väl fungera utan balk under? jag vet att vi gör takstolar längre än så utan upplag under, för vanliga villor visserligen. ibland med kertro i underram ibland med förstärkningar i form av extra mellanbjälkar.
 
hur har det gått?

jag har 9,1 meters spännvidd och har nu fått tag i takstolar som klarar bostadslast

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.