Mitt garage står på tomtgränsen. Den nyinflyttade grannen vill bygga ett förråd på sin sida av tomten bakom garaget och undrar om det är ok för oss. Hur mkt plats ska jag räkna med att behöva för att kunna måla, byta läkt o.likn? Är det korkat av mig att istället föreslå att de kan lika gärna bygga ihop förrådet med min garagefasad? Vilka konstruktionsmässiga förutsättningar ska i så fall gälla för att det inte ska sluta med att min garagefasad förstörs på något sätt? Fasaden är stående träpanel med läkt

Extra input:
- Det är bara typ 1 dryg meter mellan garaget och grannens fasad så risken finns att det inte blir nån yta kvar alls att bygga på om jag inte kompromissar med mitt behov av renoveringsyta ...
- Det påtänkta förrådet påverkar inte min sikt el likn på något sätt och det hade varit lite skönt att slippa underhålla den väggen
- Det vore bra att få grannen nöjd då jag eventuellt kommer vilja bygga en ovanvåning på garaget i framtiden
 
Normalt sett ska det vara 4,5 meter från tomtgräns till byggnad, men befintligt får ju stå kvar. Om grannen och kommunen accepterar får det byggas närmare än 4,5 m. Jag vet dock inte hur kinkiga kommunen är, men jag kan misstänka att de kommer att invända eftersom brandskyddet blir lidande om det byggs så tätt. Förrådet kanske (!) inte är bygglovspliktigt, men jag vet inte.

Ska förrådet byggas ihop bör nog en luftspalt finnas i alla fall, men du kan ju acceptera fästpunkter (med t.ex. stålvinklar, inte trä som leder fukt) i överkant för att förrådet ska få stabilitet. Jag skulle ha sett till att måla väggen först om det inte är helt nyligt gjort så att inte färgen börjar släppa strax efter att bygget är klart. För brandskydd kan du kanske kräva dubbel gips på innerväggen mot garaget och ett någorlunda brandsäkert tak, t.ex. plåt, som lutar ut från garaget. Fast då samlas ju skräp mellan förråd och garage... Ska det bara vara räfsor och liknande är det ju inget som brinner, men en gräsklippare och sonens moppe kanske inte är så lyckat.

/Fredrik
 
Jag tror inte 4,5m gräns gäller i våra kvarter för här byggs och byggs ut betydligt tätare. Nån granne sa att det är detaljplanerat för radhus så "allt" godkänns men det har jag inte kollat upp själv.

Fasaden är nymålad. Dubbelgips, luftspalt, brandsäkert tak med lutning åt "rätt" håll och fästpunkter i stål noterat. Tack för tips. Det är nog främst trädgårdsverktyg som kommer stå där men man vet ju aldrig vad som kan hamna där sen.

Jag hittade nån annan tråd om granne som tagit tillbaka medgivande. Jag kommer be min granne om nån form av ritning att godkänna för att undvika oklarheter kring vad vi kommer överens om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.