Jag undrar hur mycket pellets det ungefärligen går åt till ett (nyproducerat) hus i två plan som har en total boyta på 165 kvm. Pelletsleverantören trodde att cirka två småsäckar a 16 kg per dygn går åt. Det skulle innebära att kostnaden för pellets om man inte väljer bulkleverans eller större säckar överstiger 2500 kr per månad. Kan detta verkligen stämma??
 
1 kg pellets innehåller ungefär 4,8 kWh.
 
OK.

Då verkar det som om man får betala cirka 1000 - 1300 kr per månad för ett normalstort hus om man väljer leveranser av små säckar. Stämmer det?
 
Jag kör pellets i ett hus från -73 med 125 mm isolering i väggarna o 300 mm i tak o liknande yta som värms upp som i ditt tänkta hus, Förbrukningen har legat mellan 18-22 kg/dygn fram tills för 2 veckor sen då tempen sjök till -20/25° ute o då har förbrukningen legat på 33-35 kg/dygn..

Ett nybyggt hus bör dra betydligt mindre + att huset kanske inte ska byggas där det är lika kallt som här..

Lättast är om du hör med hus leverantören vad energiförbrukningen är för erat hus i eran klimatzon med en innetemp som ni vill ha t.ex 21° då ni har som kallast..
Vet du vad max förbrukningen är på för huset är det lätt att räkna, En modern pelletspanna har en verkningsgrad på över 90% då den får gå mycket (vinter o kallt) o ca 85% i årsverkningsgrad..
Ur 1 kg pellets får du ut ca 4,3-4,4 kWh vid höglast så då är det bara att dela med förbrukningen hus leverantören anger.. ;)
 
under december + januari har jag ett snitt på 24,5 kg pellets per dag. Som minst under dessa 2 månader var 10-17 dec då det gick 8 säckar medans det gick 14.5 säckar förra veckan som hade några riktigt kalla dagar.

Mitt hus är från -57 och på 150 m2. Isoleringen är 100 mm så ditt hus bör förbruka mycket mindre.
 
frosobo betyder det frösöbo?
isåfall har du ju kallare än oss sörlänningar.
KOlla på pelletsforum så får du erfarenheter från fler pelletseldare
http://www.pellets.info/
 
thulebog skrev:
frosobo betyder det frösöbo?
isåfall har du ju kallare än oss sörlänningar.
KOlla på pelletsforum så får du erfarenheter från fler pelletseldare
[länk]
Om så är fallet så är deras medeltemp som i Umeå/hos mej..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.