Hej!

Vi håller på att bygga ut på framsidan 3,5x2,5 m för att få större hall. Vi har en erfaren pensionerad byggare till både praktisk och teoretisk hjälp. Det vi gjort nu är att gräva ur 70 cm, lagt makadam med dräneringsrör, packat, gjutit sula på 20x40 cm och murat upp med lecablock till där teglet börjar på fasaden. Vi har hel källare.

När vi grävde ur fiskade jag upp några markskivor 5 cm tjocka och 60 cm breda. Enligt byggaren ska dessa duga fint som tjälisolering runt utbygget. Där vi bor är tjäldjupet 1,8 eller 1,7 meter. Bor i Värmland och vi har lerjord.

Nu till mina funderingar: Jag har inte hittat information hur mycket mindre man behöver gräva ur om man tjälisolerar. 70 cm är ju lite mer än man behöver när man använder kantelemtent t ex. Tror ni att jag kan nöja mig med 5x60 cm isolering runt om? Och vi kommer fylla upp innanför muren med fyllnadsmassor och isolera ovanpå det 30 cm och gjuta in golvvärme i en platta där om det påverkar tjälens väg eller djup.
 
Det är kanske svårt att hitta experter på det här området och svårt att få exakta svar. Har inte heller hittat nån tabell som visar vilket djup som olika tjocka isoleringar kan motsvara.

Kanske ska jag gå upp på 7 cm tjocklek men nu har jag ju några 5 cm skivor gratis liggande. Alla synpunkter från er är välkomna.
 
Den länken har jag sett redan. Jag handlade idag och bestämde mig för två lager med 50 mm XPS. Då kan jag lägga förskjutna skarvar också. Blir inget extra i hörnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.