Jag håller på sätter upp en skalblocksmur och denna skall på insidan tätas med diffusionsöppet rollat tätskikt och därefter kaklas för att bli väggar i en hemma-relax.

Skalblocken är dock allt annat än likformiga och jag kan omöjligt undvika viss tandning och förskjutna skarvar hur mycket jag än försöker.

Det rör sig om 2-3mm skillnad på de värsta ställena. Kan jag klara av att kompensera för denna skillnad med fix’en eller kommer jag bli tvungen att putsa eller bredspackla innan jag kan gå på kakel?

Ett alternativ, eftersom vi inte bestämt ytskikt ännu, är att köra en kraftigt rustik kakelplatta eller rent av natursten, som lever i sig själv, men vill försöka förstå vilka minimikrav jag måste uppnå.
 
Skulle säga att det beror på...
Ska du ha stora plattor ska det vara 100 bra, mindre plattor kan gå att få ett bra resultat men det blir ju ojämnt men kanske bra ändå

Skulle nog föreslå att du putsar oavsett, fix är inte tänkt att bygga med det är ett lim
 
Tänker mer att fix utdraget med grov tandning har en viss kvarvarande tjocklek, kanske på 2mm? Och att denna då skulle svälja lokala toppar på 2mm utan att de syns i den färdiga ytan. Detta kan så klart inte kompensera för större avvikelser i flera stenar på rad, men enskilda utstick borde kunna "försvinna"?

Eller tänker jag fel?
 
Fast har du 2mm jämt över plattan så kvittar det ju om du har en utbuktning på 2mm den kommer ju också att bygga ut 2mm, har du däremot inbuktning så kan det ju funka men du sätter plattsättaren i bekymmer, även om det är du som sätter
 
Men man komprimerar väl inte fix'en till 0mm? Tänker att det är åtminstone 1-2mm tjocklek kvar. En lokal höjdpunkt får ju högre undanträngande tryck och borde därmed pressa undan mer fix.

Överdrivet att man tänker sig en liten kub på 2x2x2mm som är limmad på ytan, så borde den inte märkas?

Men jag kanske teoretiserar för mycket. Jag får helt enkelt avgöra när det är klart om det är good enough eller om jag får putsa över det.

Hur tunnt kan man putsa som minst? Eller är det bättre med något slags spackel?

Kommer vara väl dränerat och 200mm cellplast på utsidan vägg.
 
X
Spackla innan med lämpligt spackel ! Men klar allt går ju, men som föregående talare nämner så har han helt fel, både stora och små plattor kräver plana underlag sen kan större plattor ta upp mer lokala utstickande delar då man använder oftast använder dubbelt så mycket fix men underlaget ska va plant.
 
Pratade igår med vår större kake/golvfirma istan, och de rekommenderade mig att spackla med fix om det primärt var mindre lokala håligheter och ojämnheter, och inte större ytor som avvek från planhet. De menade att ett plan-skrap med fix innan skulle jämna ut så pass att jag kunde köra med finare tandning när jag sätter kaklet, och på så vis sannolikt få mindre total åtgång av fix även inräknat spackel-skiktet, jämfört med att köra en grov tandning för att ta upp variationerna.

Har sökt lite här på forumet på att spackla med fix, och ser att det hittills inte sågats vid fotknölarna i alla fall.

Det leder mig in på en följdfråga. Skall jag då sätta mitt rollade tätskikt före första spackel-fix-lagret eller skall jag göra det utanpå detta? Skall bolla med Weber oxå tänkte jag, det är deras produkt (Weber Superflex D2) jag tänkt använda, men kanske finns det ett självklart svar på detta.

Här är en representativ bild på hur ojämnheterna ter sig. Varje skifts överkant ligger inom 1mm från snör-rakt, så avvikelserna följer alltså av huruvida de lutar svagt innåt eller svagt utåt i nederkant som följd av varierande individuell form.

Vattenpass visar ojämnheter på murade betongblock i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.