Ska köpa mig en ekskiva hos Bauhaus som är 625mm djup. Den ska i sin tur ligga på IKEA-stommar som är ca 59.8 cm djup inkl dörrar. Alltså ett överhäng på lite mer än 2.5 cm.

Mitt problem är att det är lite svårt att se vad som kommer se bra ut innan skivan kommer på plats. Dock vill jag givetvis låta kapa skivan redan på Bauhaus för att slippa kapa hemma. Annars hade det ju bara varit att ta hem skivan och kolla, men men...

Ska jag kapa skivan överhuvudtaget? 2.5 cm kanske inte alls ser så dumt ut, eller? :)
 
Så här anger Kvik måtten:
Skåp exkl. luckor 56 cm
Bänkskiva 60 cm
Jag tror att deras luckor är 18 mm så det blir ju drygt 2 cm överhäng.
 
  • bänkskivemått.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bahhagberg
  • Laddar…
Hemmakatten
Våra bänkskivor livar med ytterkant skåp/lådlucka både på köksön och vid diskbänken.
 
Det handlar ju mycket om smak och tycke... Men för att slippa smulor i lådorna bör det minst vara ca 1 cm. 2,5 cm är definitivt tillräckligt med tanke på funktionen.
I äldre kök där luckorna inte täcker hela skåpstommen, utan slutar en bit under, är ju skåpen oftast 58 cm och skivan 60 cm, vilket ger ett överhäng på 2 cm. Tycker det ser bra ut och känns lagom. Så 2,5 cm blir nog snyggt det också!
 
jag har själv beställt 625 mm bred bänkskiva från Bauhaus för IKEA stommar. Det ska nog funka ganska fint då IKEA:s egna är 620 mm.
 
Du kommer att tycka om ett överhäng på 2,5 cm ur städsynpunkt, speciellt om det är rundad kant på skivan. Det sparar enormt på luckorna nedanför :)
 
Vi har 2 cm. Först hade de monterat skivan på köksön med fel överhäng jämnfört med resten av köket, så under några veckor hade vi 4 cm där och knogarna fick sina smällar när man skulle öppna översta lådorna... 2 cm funkar toppen!

/FlitigaLisa
 
  • Gilla
Tinelin
  • Laddar…
2 cm går bra om man inte som vi har stoppat in sådana omoderniteter som 60cm hel diskbänk (IFÖ standard) och hel 60-spis. Det ser då lite knasigt ut om kanten plötsligt hoppar ut 2 cm.
 
Råkar det vara en EK/Valnötsskiva som är 40 mm tjock?

Köpte en 40mm ekskiva på bauhaus som uppgavs vara 625 djup och den passade riktigt bra ovanpå ikea-stommarna. Kontrollmät dock gärna på byggvaruhuset då min skiva var närmare 628 än 625mm bred vilket
blev en överasking.

// Mats
 
LinaoMarkus skrev:
2 cm går bra om man inte som vi har stoppat in sådana omoderniteter som 60cm hel diskbänk (IFÖ standard) och hel 60-spis. Det ser då lite knasigt ut om kanten plötsligt hoppar ut 2 cm.
Vi ska ha hel diskbänksplåt, 60 cm djup, och IKEA-skivorna som är 62 cm. Har en tråd här http://forum.byggahus.se/koek/75182-djup-pa-diskbaenk-och-baenkskiva.html om hur vi har tänkt. Får se hur det blir i vår när det ska monteras...
Och infällnadsplåtar kanske är modernare, eftersom de blivit populära senare än hela diskbänkar, men de är iaf. mer praktiska! Tycker nog tom. att det är snyggare...
 
myrstack skrev:
Råkar det vara en EK/Valnötsskiva som är 40 mm tjock?

Köpte en 40mm ekskiva på bauhaus som uppgavs vara 625 djup och den passade riktigt bra ovanpå ikea-stommarna. Kontrollmät dock gärna på byggvaruhuset då min skiva var närmare 628 än 625mm bred vilket
blev en överasking.

// Mats
Japp, en 40 mm ekskiva är det. Den mäter upp 625 mm precis som förpackningen säger.
 
Detta med dubbelgipser var en idé jag köper direkt eftersom våra bänkar/skivor f.n. står oskruvade just pga samma beslutsvånda, men att låta diskbänken sticka ut hela 2,5 cm tycker jag låter i mesta laget. Helt klart en smaksak förståss.
 
Snailman
Hur är det på Ikeas skivor idag?

Skåpen är ju 600 med upphängningsskena, skivan är 635 djup och ska sättas med 5mm glapp till vägg och lådfronten är 20mm.

Det skulle, om inget kapas, innebära att skivan sticker fram 40mm framför stommen, eller 20 mm framför lådfronten.

Nån som vet hur mycket Ikeas bänkskivor sticker fram?

Tänkte jag ganska djupa handtag så knogarna får plats, och antagligen centrum på handtagen 50 mm från lådans överkant.

Nu ska jag ha 600 djup diskbänk, men ingen skena (-10mm) och inget gips bakom underskåpen (-13mm) skivan jag ska använda är 620mm. Så jag skulle kunna sticka fram diskbänken 25 mm framför stommen = 5mm framför lådfronten.
 
  • Gilla
Telning
  • Laddar…
Jag har ett överhäng på 3,5cm och tycker det ser bra ut :) stomme 600,skiva 635
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Biggie Biggie skrev:
Jag har ett överhäng på 3,5cm och tycker det ser bra ut :) stomme 600,skiva 635
Jag kan öka till 30mm utanför stommen = 10 mm utanför lådfronten, mer än så blir nog svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.