Hej,

Vi har fått monterat en köksblandare NGL teknik, förutom att den inte går att ha rakt då den är för klumpig är jag orolig för hur mycket nickel denna innehåller och avger.
Är det någon som vet och kan?
 
Vad är du orolig över?
 
Varför inte slå ett pling till tillverkaren och fråga?
Men vad jag vet så läcker inte "rostfritt" nickel.
Enklaste formen av rostfritt, sån't som man gör bestick av, brukar kallas 18-8 dvs det innehåller 18% krom och 8% nickel.
En minnesbild, jag kan ha fel i detaljerna.

För övrigt tycker jag det verkar det vara en rufflarfirma med tanke på marknadsföringen

Energieffektivast med ejektorverkan och ecofunktioner
Det låter som kvalificerat mumbojumbo i mina öron.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag har kollat deras hemsida och kommit till samma slutsats, de lär inte ge mig fakta. De hänvisar till Sintef test. Men på Sintefs lista över producenter finns de inte med :(
Känns som om hyresvärden köpt något billigt kina skräp, och vi som boende riskerar få i oss en massa ohälsosamma metaller.
 
Jag skulle vara mer oroad av vanliga mässingblandare, än blandare av rostfritt stål.

Mässingen brukar ju innehålla bly och det betraktar jag som mer ohälsosamt.
 
eviljava skrev:
Jag skulle vara mer oroad av vanliga mässingblandare, än blandare av rostfritt stål.

Mässingen brukar ju innehålla bly och det betraktar jag som mer ohälsosamt.
Det är när vatten är stillastående i kranen som det kan laka ur....enklast är att ta för vana att alltid se till att spola en liten stund innan man tar vatten till dryck eller matlagning...även att lära barn det...
 
ullberg
Ser ut som att det är samma blandare som CL strand, vilket i så fall innebär kinaimport.

Därmed inte sagt att de är dåliga, vi har själv en sådan och är väldigt nöjda. Nu valde vi den inte för dess blyfria/nickelläckande egenskaper, jag tror jag är så ohälsosam på andra områden att det där är en piss i havet, men det har jag inga belägg för utan det är bara min uppfattning / gissning och andra får tycka olika.

Men som sagt, du kan kanske kontakta CL Strand eller rota rätt på tillverkaren för att luska efter ett svar på din fråga.
 
Fick svar från Sintef i Norge, (där de hävdar att de är godkända). De skriver att de inte finns registrerade i deras databas.
Idag blir det samtal till fastighetsägaren. Skräpet ska ut och in med nåt svensk producerat.
Otroligt att stora fastighetsbolag köper in sådant här av skojare som ljuger om både det ena och det andra.

Men i mitt fall så slutar det här, om inte fastighets ägaren byter kommer jag göra det själv.
 
O
Tja nickel det var något nytt att oroa sig för i världen.....
Men men alltid hittar man något nytt!
Jag tror att TS oro är i det här fallet farligare än nickel... Jag tror inte att TS kommer få fastighetsägaren att byta blandare för att den gamla kan innehålla nickel i en koncentration som gör den livsfarlig.... Det skulle vara om den avger gaser som innehåller Nickel... Då blir det lite värre men det man får i sig genom eventuell utfällning i vattnet är inte alls lika faraligt.... Nickel lagras inte i levern tydligen...

Däremot kan jag inte förstå varför fastighetsägaren installerar massa okända kranar.... Med tanke på eventuella kvalitetsbrister....
Jag själv vägrar att installera Ikea blandare efter att ha råkat ut för en som saknade backventiler vilket gjorde att 20lgh fick varmtvatten i kallvattenkranen....
 
Odjuret skrev:
Tja nickel det var något nytt att oroa sig för i världen.....
Men men alltid hittar man något nytt!
Jag tror att TS oro är i det här fallet farligare än nickel... Jag tror inte att TS kommer få fastighetsägaren att byta blandare för att den gamla kan innehålla nickel i en koncentration som gör den livsfarlig.... Det skulle vara om den avger gaser som innehåller Nickel... Då blir det lite värre men det man får i sig genom eventuell utfällning i vattnet är inte alls lika faraligt.... Nickel lagras inte i levern tydligen...

Däremot kan jag inte förstå varför fastighetsägaren installerar massa okända kranar.... Med tanke på eventuella kvalitetsbrister....
Jag själv vägrar att installera Ikea blandare efter att ha råkat ut för en som saknade backventiler vilket gjorde att 20lgh fick varmtvatten i kallvattenkranen....

Jag är nickelallergisk och får nu svåra utslag på händerna när jag är i mitt lilla sommarhus. Jag misstänker att det beror på blandarna. De innehåller nickel för att kromet ska fästa, men jag har sett kromet skavts av på vissa ställen och då läcker det ju ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.