Jag skall bygga nya lavar till bastun o behöver lite hjälp med att uppskatta hur mycket material det kan tänkas gå åt.
Lavarna skall byggas i en rät vinkel på ung. 1,5m x 1,5m och i två nivåer. Finns det någon övre längdgräns som inte bör överskridas om man vill ha lavarna liggande och utan någon form av stötta ner till golvet? Finns det någon som har en bra beskrivning/instruktion på bygget av lavar så tas dessa tips tacksamt emot.
 
Mina lavar har en bredd på 190 cm och jag har ingen stötta under. Hur lång sträcka som är OK beror ju såklart på vilken dimension du bygger ramen av. Jag gjorde ramen av 45x90 mm.

Om du ska ha fasta lavar så är ju konstruktionen tämligen enkel. Bygg den rektangulära ramen och skruva fast den i väggen. Fäst därefter ihop lämpligt antal lavbrädor med typ 1 cm mellanrum underifrån med hjälp av en tvärgående bräda. På så sätt blir lavbrädorna ett "lock" som du avslutningsvis lägger i ramen och skruvar fast.
 
Jag har en annan lösning med lösa lavar, som jag själv använder mig av, skicka mig ett tfn-nummer jag kan nå dig på så ska jag beskriva hur du gör. Det blir för komplicerat att skriva och du kommer att ha frågor så därför mitt förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.