har flera gamla spegeldörrar som ska skrapas och målas med linoljefärg. hur noga måste jag skrapa? det finns ca 4 lager färg sen tidigare och inte kan man väl vara tvungen att ta bort allt? jag menar det finns ju gamla lager, hur gjorde de tidigare? obs på några dörrar är den gamla färgen väldigt krackelerad. det finns även några dörrar med okänd plastfärg ? överst. kan jag måla med linoljefärg på dem eller måste de vara helt rena från ev plastfärg?
Snälla kom med tips!

 
Hej
Om man snabbt vill snygga till en dörr så kan man tvätta den och måla med ett lager tunn linoljefärg. Om plastfärgen är mycket blank så kan man dra över lite med fint sandpapper för att få bättre fäste. Fast under alla år av påstrykningar så har säkerligen fina profileringar försvunnit i färglagren.

Så vill man göra ett bra jobb och visa upp dörrens verkliga stoltheter så skall all plastfärg bort innan man målar! Men ta bara plastfägen - den brukar lossa ganska lätt! Man kan prova med varmluftspistol men om man får med undre lager då så får man gå över på skrapa.
 
Tack för råden!
Fastnar linoljefärgen om det finns plastfärgsrester kvar?
 
Linoljefärg skall målas tunt så det är stor risk att det syns igenom kanter av den gamla färgen om det finns fläckar kvar. Jag är kanske lite vä nogrann men jag skulle nog försöka få bort all gammal färg. Om det är plastfärg så skulle jag absolut ta bort den eftersom den är så tät.
 
Niq skrev:
Linoljefärg skall målas tunt så det är stor risk att det syns igenom kanter av den gamla färgen om det finns fläckar kvar. Jag är kanske lite vä nogrann men jag skulle nog försöka få bort all gammal färg. Om det är plastfärg så skulle jag absolut ta bort den eftersom den är så tät.
Jag håller förvisso med. Men det finns också linoljebaserat spackel som kan täcka igen eventuella sådana färgkanter så att de inte "skiner igenom" den nya färgen. Trärent är dock alltid bäst.
 
Är den KANTEN av fläcken eller själva FLÄCKEN som riskerar att synas? Tänkte skrapa det jag orkar och sedan slipa med maskin. Har duktigt mycket med profiler på dörrarna så jag vet inte hur mycket jag orkar...får kanske pröva alt. metoder eller inrikta mig på en dörr/år...
 
Min erfarenhet (mycket aktuell faktiskt) är att vissa piggment i linoljefärgerna täcker sämre än andra. Så man får prova sig fram hur mycket fläcken syns igenom. Vissa pigment och/eller linoljefärgblandningar släpper igenom blankheten och det är inte snyggt. Oftast täcker de färger som är brutna med zinkvitt hyfsat men man kan då inte måla så tunt som man egentligen borde göra. Är det fullt med skavanker på dörren då är det lika bra att ta bort all plastfärg.

Kanter syns alltid! Så det krävs en del slipning eller spackling om utgångsläget är dåligt. Helt bäst är att få bort all plastfärg men man måste inte ner till trärent om man tänker ligga kvar på kulörer som liknar de tunna linoljelager som kanske finns under. Men tex brun umbra är inte brytbar med vitt (om den skall förbli brun) och den målades förr ofta tunnt på dörrkarmar och plankdörrar inne. Då måste man ner på trärent.

Långt svar på en kort uppmaning - prova!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.