Hej!
Jag är en glad amatör som försöker renovera mitt badrum. Det är i en 50-talslägenhet och tidigare har där varit ett inmurat badkar. Det enda som återstår av detta är en sockel på ca 40mm.
Jag hade tänkt bila bort det som ligger över den golvnivå jag vill ha och sedan flytspackla över.
Nu har jag fått höra att om man har ett asfaltsmembran så måste man ha bort det och det ligger ca 15cm ner i betongen! 15 cm istället för 5. Säg att det inte stämmer!
Måste jag ha bort det eller kan det vara kvar?
Varför det måste bort framgick inte.
 
Dat ska allra helst bort, för annars får du dubbla tätskikt i konstruktionen. Där kan vatten fastna emellan. Men du bilar väl ändå upp och byter brunnen, den borde ju vara äldre än tidigt 90-tal? För du ska väl ha plattor och inte matta?
 
Brunnen är redan bytt och flyttad och sitter i ett stort fint hål. Av rörläggare.
Jag hade bara hoppats att jag inte skulle behöva bila så djupt...
Det här asfaltsmembranet sitter ju tydligen bara under badkaret. Räcker det att man bilar upp den delen av eller ska man ta hela toalettgolvet, som är mycket litet?
Jag hade inte tänkt flytta toalett och vask utan ha dem på samma ställe som nu. Men bilar jag ner golvet så långt lär det ju inte fungera...
 
Skulle tro att membranet sitter under hela golvet.
Har stött på det i bland vid stambyten.
Har vi inte varit tvungna att bila upp
golvet så har vi perforerat membranet med en
slagborrmaskin och betong borr.
Och borrat ett tiotal hål.

Mvh Putte
 
Putte!
Det var precis vad jag ville höra! Men måste man inte veta exakt var rör och sådant går för att våga sig på att perforera? Det verkar vara som du säger att det sitter under hela golvet, visar en närmare undersökning.
 
Självklart måste Du veta var rör och el ligger i golvet
innan Du går loss med borren.
När vi gör det så har rörmokaren fimpat alla rör.
För att dra nya.

Kan säga att om Du bilar ner till asfalten blir
det ... kladdigt ;).
Ibland har vi rensat bort asfalten från golven.


Mvh Putte