Har fått en kalkyl på ett Eksjöhus prio2 (144 kvm, enplansvilla). I kalkylen ingår 160 ton makadam vilket enligt säljaren kommer behöva kompletteras med ca 100 ton. Nu undrar jag om denna uppgift är rimlig. Tomten är en plan tomt med sandig morän.

Hur mycket har ni fått komplettera med när ni byggde (storlek på huset och vilken typ av mark)?
 
Vill lägga till att vi har Max någon cm jord innan vi når ner till den sandiga moränen.
 
Vi gjöt en platta på ca 105 kvm på en tomt som såg bra ut från början men likväl gick det åt 450 ton extra material. Deras kalkyl är oftas en gläjde kalkyl som sällan stämmer räkna med 100 000 kr extra för markarbetet så blir du inte överraskad.
 
Vi har räknat med att behöva lägga till några hundra ton, men undrar ändå vad som bestämmer hur mycket material man behöver. Om jag har läst rätt så räknar man med minst 150mm kapilärbrytande material mellan mark och isolering. Jag räknade med 300mm eftersom det känns dumt att snåla där. Jag räknade dessutom med att man lägger detta skikt 3 meter ut från plattan på varje sida.

Summan blir då 151 ton. Vart skall de återstående hundratalet ton placeras och till vilket syfte?
 
Har säljaren sett tomten? Ligger tomten i rätt höjd
 
Han har bara sett foton. Tomten ligger ca 4 meter högre än omgivande tomter och är i det närmaste plan (tänkte använda uppgrävda massor för att plana ut den helt). Väg finns redan som klarat både virkesbilar, slamtömmaren och sopbilen.

vad var de som gjorde att ni fick öka på med 450 ton?
 
Redigerat:
Huset skulle upp en bit och 100 ton är inte mycket när det ligger på tomten. Sen så gjorde vi en uppfart med 0-60 grävde ur en bit och fyllde.

Begär vågsedlar så ser du vad dom kört dit, passa också på att lägga grunden till garage eller carport så är det gjort när dom ändå är där..
 
Tack för tipset. Ja det är inte lätt att kolla mängderna grus när det lagts ut. Stora mängder blir som du skriver ganska små när man lägger ut det.

Någon mer som har en uppfattning om hur bra kalkylen med 160 ton kan stämma?
Förstår att det lätt kan bli mer om man måste schakta bort en massa jord eller lös lera. Men på en ren sandmark med hårt material redan några centimeter ner?
 
Man lägger gärna 20cm under en isolerad platta på mark som kapilärbrytande skikt, lite mer i dräneringsdikena runt om.
Sen lägger man något mer än själva plattans area, räkna med en meter extra för enkelhetens skull, blir ca 200m2 i ditt fall.
Makadam väger ca 1.5 ton /m3.

200m2 och 20cm blir då 40m3 vilket är 60ton, dvs din säljare har planerat att lägga ut bra mycket mer än bara 20cm.

När jag byggde på en svagt sluttande tomt med endast fin sand i marken så köpe jag 45 ton 0-90 kross för utfyllnad (hade inte behövts om min tomt vart helt plan) samt ca 120 ton 8-16 makadam.
Min platta var 260m2.
 
Det är så jag också har räknat och förstår inte alls varför man skulle behöva lägga till några 100 ton extra makadam utöver de 160 som ingår. Nu kan det väl iofs bli annorlunda när de väl börjat gräva och inser hur marken ser ut och tanken kanske var att mer förvarna om att det i många fall behövs mer makadam än det som ingår.

Oavsett vilken huslevereantör jag pratat med har diskussionen varit att det alltid går åt mer makadam än det som ingår vid markarbetet, även om tomten är plan och består av mellan- / grovsand... Vad är syftet med att lägga på mer makadam??? Vill de bara kränga sten kanske? :)
 
Att det går så mycket mer makadam än ett 20cm lager tror jag inte är så vanligt.
Däremot är det väl mer regel än undantag att man får gräva bort mer eller mindre mycket matjord, lös lera eller annat organiskt material innan man kommer ner på fast mark. Det som grävs bort måste då ersättas med tex kross 0-90.
Sen är det väl oxå mycket vanligt att man vill få upp grunden en bit för att det ska stämma med vägens nivå, nivån som kommunen kräver eller helt enkelt bara för att skapa bra avrinning bort från huset.
Men då är det som sagt krossprodukter med 0-fraktion som vanligen används, inte makadam.

Har du en plan tomt, lite matjord, sand eller morän i marken och saknar behov av att höja upp grundläggningen ytterligare så krävs det väldigt lite krossprodukter.

Har husleverantören (eller vilka det nu är du pratar med) insett hur tacksam tomt du har?
Om de har det så skulle det vara kul att veta hur de motiverar behovet av ytterligare 100 ton.
 
Jag har hela tiden fått höra att man brukar gräva bort ca 40 cm matjord först (sen bygger väl iofs isolering och betongplatta lite också) som anledning till mängden krossmaterial. När jag gång på gång påtalar att det bara är sand nästan direkt under ytan så återkommer de med att man måste få bort matjorden först. Så det känns inte som poängen gått fram, eller så är det jag som helt enkelt missat något, därav tråden... Jag har ju dock inte pratat med markenptreprenören ännu,då jag gärna vill få lite koll på hur man brukar göra och hur tankarna går när det gäller makadam under betongplatta innan jag pratar med honom, så jag har lite på fötterna om han också skulle komma med att et behövs mer makadam.
(Behövs det är det inte något att tjata om, då betalar jag gärna. Men jag har ännu inte fattat varför det skulle behövas).

Den eventuella lilla höjning jag tänkt göra på södra gaveln (rör sig om max 10 cm) tänkte jag använda befintliga massor till.
 
Redigerat:
hur mycket kostar typ 1ton då? kanske är olika i olika delar av landet, men ungefär då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.