Håller på och bygger en bastu i källaren med måtten 1200 X 2800 med bänkar på kortsidorna och tänkte sätta en LED-list under vardera bänk men hur mycket lyse behövs i bastun? Listerna ger ca 1000 lumen/meter och den finns i 60 eller 90 cm längd så antingen 2 st 60 cm á 600lumen eller 2 st 90 cm á 900 lumen, vilken styrka kommer man att behöva, och ska man ha varmvit eller kallvit diod?
 
Definitivt Varmvitt till träinredningen, annars tror jag det skär sig. Den mesta belysningen kommer att bli indirekt och när ljuset studsat mot träpanelen kommer det ändå att vara Varmvitt.

I mitt tycke är det en aning perverst att vilja rikta så starkt ljus på de bastandes rumpor. Jag har en 40w glödlampa under mina 160 cm lavar och det är fullt tillräckligt. Borde vara sisådär 400 lumen. jag har även en 40W uppe i ena hörnet men den ska bytas till en 25W för att få lite mysigare.
 
Slingorna finns även i 30 cm längd, kanske räcker med dom då, fördelen med just dom som jag funderar på är att dom är både vattentåliga och värmetåliga så dom skulle passa bra i ´bastun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.