Hej!

Jag är i färd med att renovera ett badrum. I stort sett allt är rivet och jag kikar nu på underarbetet jag behöver göra för att göra livet lite lättare i slutändan. Badrumet är ganska litet (ca 3 kvadratmeter) och luftventilen sitter ganska nära ena väggen, så helst vill jag bygga på väggarna mer än nödvändigt. Tyvärr är dessutom 2 av väggarna ytterväggar och 1 vägg går mot trappan och är uppbyggd av massiva brädor.

Igår när jag ville se hur raka väggarna var lekte jag lite med lasern och såg att några av väggarna lutar en aning utåt. Det rör sig om 1-2cm över hela sträckan från golvet till taket. Hur mycket lutning på en vägg går det tolerera, eller går det kompensera för med m.h.a t.ex fix för att man inte skall se felet när man sätter plattor?

Jag är helt enkelt rätt för att lutningen skall bli förstärkt när man ser en fog samtidigt.

Jag har bifogat 4 bilder, inte superlätt att se i ljuset.
En vägg av träbrädor med en rosa lasernivålinje som visar att väggen lutar något från golvet till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En inre hörna av ett rum under renovering med laserlinje som visar lutning på träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna väggar i badrum med synlig lutning markerad av lasernivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett tomt rum med träväggar och golv där väggarna möts, med en synlig lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
R
J JonathanFlod skrev:
Hej!

Jag är i färd med att renovera ett badrum. I stort sett allt är rivet och jag kikar nu på underarbetet jag behöver göra för att göra livet lite lättare i slutändan. Badrumet är ganska litet (ca 3 kvadratmeter) och luftventilen sitter ganska nära ena väggen, så helst vill jag bygga på väggarna mer än nödvändigt. Tyvärr är dessutom 2 av väggarna ytterväggar och 1 vägg går mot trappan och är uppbyggd av massiva brädor.

Igår när jag ville se hur raka väggarna var lekte jag lite med lasern och såg att några av väggarna lutar en aning utåt. Det rör sig om 1-2cm över hela sträckan från golvet till taket. Hur mycket lutning på en vägg går det tolerera, eller går det kompensera för med m.h.a t.ex fix för att man inte skall se felet när man sätter plattor?

Jag är helt enkelt rätt för att lutningen skall bli förstärkt när man ser en fog samtidigt.

Jag har bifogat 4 bilder, inte superlätt att se i ljuset.
[bild][bild][bild][bild]

Tack på förhand!
Nej man använder inte fix till att justera väggar som lutar för mycket utan det är lättare att göra det innan skivning..
Det är AMA hus tabeller som gäller för lutning och buktighet på väggar, bifogar lite material så du kan läsa😊

https://static.byggtjanst.se/amadocs/ANY_1-22_Toleranser-i-AMA-Hus.pdf

https://www.gvk.se/branschregler/vagg
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Det var tydligt. Jag får helt enkelt regla ut lite för att få allt i lod.

För att inte äta för mycket av utrymmet tänkte jag kilsåga reglar, finns det några uppenbara nackdelar med det förutom att det genererar extra jobb?
 
R
J JonathanFlod skrev:
Tack så mycket! Det var tydligt. Jag får helt enkelt regla ut lite för att få allt i lod.

För att inte äta för mycket av utrymmet tänkte jag kilsåga reglar, finns det några uppenbara nackdelar med det förutom att det genererar extra jobb?
Nej det är så man gör om det är platsbrist😊
 
  • Älska
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.