A
Skall träffa banken nästa vecka.

Kan vara intressant att veta vad det brukar lånas för villan, för att jämföra.

Har själv 551.000 kr kvar i lån i StorGbg Nybyggt hus. Eftersom vinster från två villor tidigare och mkt jobb själv har man klarat detta. Jobbar hårt för att amortera av. Men kanske det är fel?

Skall bygga ett nytt sommarhus i Småland och för det behöver jag låna mellan 1-2 milj beroende på vad vi bygger. Sålt en tomt som vi styckat av, som hjälper till.
 
Att amortera brukar väl inte va så bra ekonomiskt, det är oftast bättre att låta pengarna jobba på annat håll.
Själv ligger jag på ca 25% i lån på huset men min plan är ändå att va skuldfri när jag går i pension om 10 år.
 
  • Gilla
Emss
  • Laddar…
Just nu har vi 85%, då vi precis lånat upp för större renoveringarna här hemma. Hade vi inte haft renovering som pengahål så hade vi troligtvis placerat pengarna på börsen. En kollega till mig, låg på ca 40-45% belåning fram tills i höstas. Lånade upp till 85%, placerade på börsen. Den summan har blivit bra mycket större, trots de blev placerade i stora och stabila företag.
 
A
Menar egentligen i reella pengar.
Hur mycket har ni lånat?

85% lån om huset är värt 2 milj eller om det är värt 8 milj är ju en jätteskillnad i pengar.
 
Betalt huset förra året och känns grymt (y)
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 7 till
  • Laddar…
Ungefär 5 miljoner. Har lånat upp varje gång vi bytt boende och investerat pengarna i annat. Vill inte vara så lång ett enskilt tillgångslag än mindre ett objekt när jag går i pension. 20% av förmögenheten i fastigheter räcker gott, max 10% i egna hus känns som en bra tumregel.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
1.2 msek. Hus värderat till 3.5 msek.
 
2,3 Mkr. Värt 5-5,5 Mkr.
Inte amorterat så mycket utan sparat på annat sätt istället.
Det viktigaste är väl att spara, inte amortera. Eller?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hade 100% 2017, har idag 65% and still going strong.
 
Ca 2,5 mkr i lån, fastigheten värd omkring 6,5 mkr. Amorterar inget, eftersom pengar f.n. gör mer nytta i investeringar. Kommer snart att öka lånen rejält i samband med tillbyggnad + renovering. (Efter det torde det behöva amorteras.)

Även om det såklart är stor skillnad på 85 % av 2 respektive 8 mkr, som du skriver, så säger det inte så mycket om personens (eller bankens) attityd kring det specifika lånets storlek om man inte också känner till inkomster/övrig förmögenhet osv.
 
Själv eftersträvar jag att öka mina investeringar i samma takt bolånet minskar.

Idag ligger jag på 1,04 % bolåneränta.
30 % belåningsgrad. Amortering 8500kr/månaden. Husvärdering ca 2,5mkr.
Om allt går vägen, förhoppningsvis skuldfri om 6-10 år.

Dumt? Jo, lite.
Skulle kunna öka lånet upp till 70 % och skicka in pengarna på börsen istället för att med största sannolikhet möjliggöra att betala av huset fortare.
Å andra sidan är behovet av pengar ganska litet när huset väl är betalt och att slippa den påfrestning risktagandet kan innebära värderar jag högt.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 11 till
  • Laddar…
692 000 kr i lån räknar med att amortera bort det på ca 8 år. Huset är värderat till ca 4 000 000 kr
 
450.000 i lån. Värde ca 3 miljoner. Har dragit ner amortering till nästan noll och sätter pengar på börsen/renoverar.

Jag har tidigare alltid velat amortera stenhårt men efter att jag började med aktier har jag tänkt om helt. Med dagens ränta är det inte svårt att få betydligt större avkastning på börsen. Ta Swedbank som exempel: Du betalar strax över 1% i ränta och får, senaste året undantaget, ca 5-6% i direktavkastning på aktien.
 
250.000 i skuld, 1,5 % ränta, betalar totalt 6.500/mån. Vet inte husets värde, skulle tro uppemot 2 milj, eftersom det ligger på landet. Gillar inte att vara skuldsatt och kunde kanske amorterat ännu mer, men man vill ju leva lite också.
 
Lån, vad är det :geek:
När vi köpte vårt första hus år 1975 betalade vi 180.000 kr, och belånade till 100%.
Hypotekslån var beviljat, men med väntetid på två år, och Götabanken ställde upp i mellantiden.
Och kontantinsatsen betalade vi med sparlån, dvs man sparar 5000 kr och får låna det dubbla.
Så kom då hypotekslånet, där räntan var 15,75% inklusive en minimal amortering.
Nu 46 år senare, sålde senaste ägaren av huset det. Pris idag: 8,55 miljoner kr!
Varför behöll vi det inte i stället för att sälja det år 1998 för 830.000 kr?
 
  • Gilla
växelventil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.