Byggde ett trädäck för 2 mån sen. I 28x120 tryckimpregnerat med 3 mm spalt emellan. Nu har det blivit 7-10 mm ! Ska det krympa så mycket? Eller vad är grejen?
Ska allt skruvas om???
 
Om det är hög omsättning på tryckt vike på brädgården, vilket det oftast är på våren - försommaren, är det sannolikt så att de precis har blivit behandlade. Detta syns när man skruvar genom att det blir fuktigt kring skruven. Då är det bara att lägga trät utan springa, denna skapas sedan när det torkar...
 
Vi köpte virke sensommaren förra året när vi byggde altan. La dem alla utan sprungit, tryckte t.om ihop dem stenhårt. Nu är det 2-5mm sprungit efter att de torkat...

Mvh//Janne
 
Trä varierar ungefär 10% tvärs fibrerna mellan fuktigt och torrt. Så ditt trädäck har betett sig precis som förväntat.
 
Ja du skulle byggt utan springor.
 
kamilenski skrev:
Byggde ett trädäck för 2 mån sen. I 28x120 tryckimpregnerat med 3 mm spalt emellan. Nu har det blivit 7-10 mm ! Ska det krympa så mycket? Eller vad är grejen?
Ska allt skruvas om???
du får aldrig lämna springa vid trallläggning om du nu ej vill ha dina 7-10 mm...??
banka ihop allt sen har du dina 3 mm när det torkat!!!

mvh
estwing
 
Tur att inget är spikat. Får göra om...
Vad brukar man lämna för springa?
 
kamilenski skrev:
Tur att inget är spikat. Får göra om...
Vad brukar man lämna för springa?
När man gör om?
Eller från början? :)

Jag skulle nog satt ihop allt, när jag gjorde om.
 
Vår byggdes för ett antal år sedan.. hade 2mm springa mellan varje.. nu ett par år senare har den bara ökat med ett par mm.. så nu har vi mellan 3-4mm springa.. Av någon anledning krymper det inte alls mycket eller särskilt fort.. Virket var ganska blött/nytryckt när det lades.
 
Min första altan jag byggde la jag med 5mm springa av någon anledning, visste väl inte bättre. Mellan vissa trall är det nu ca 20mm...kan nästan trampa igenom ;) Skruvat iaf så ska nog lägga om vid tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.