Hej!
Vi har nyligen köpt hus och vi har funderingar kring att bygga pool i framtiden. Är framförallt intresserade av en delvis nedgrävd med trädäck runt. Har kollat runt bland vänner och bekanta och försökt höra mig för om byggkostnader, samt håller på att begära ut offerter. Har märkt av en väldig spridning i kostnad. Ni som byggt nedgrävd pool, vad betalade ni och för vad? Vilken typ av nedgrävd pool? Gjorde ni någon del av arbetet själva?
 
F
Hjzxmjyr Hjzxmjyr skrev:
Hej!
Vi har nyligen köpt hus och vi har funderingar kring att bygga pool i framtiden. Är framförallt intresserade av en delvis nedgrävd med trädäck runt. Har kollat runt bland vänner och bekanta och försökt höra mig för om byggkostnader, samt håller på att begära ut offerter. Har märkt av en väldig spridning i kostnad. Ni som byggt nedgrävd pool, vad betalade ni och för vad? Vilken typ av nedgrävd pool? Gjorde ni någon del av arbetet själva?
Runt 300-350kkr landade vår på och då har vi i princip gjort allt själva. Hade grävare och lite snickarhjälp inne för ca 20-25kkr. Då köpte jag ett jävligt förmånligt Thermopoolpaket för 70kkr inklusive värmepump och i princip rubbet. La till 16kkr för jetswim. Men vilken pool du väljer (inom rimliga gränser) är bara strössel på toppen. Det är allt annat som kostar pengar. Gräva, köpa isolering, armering, betong, anslutande altaner mm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Min gick på 425.000, 8x4 meter murad pool med liner. Men då gjorde jag inget mer än att koka kaffe åt gubbarna
 
Glasfiberpool typ 5x3 någonting, 75% nedgrävd ca 65 kkr tot. Gjorde allt själv, inklusive kaffe..:)
 
I InsidersUnited skrev:
Glasfiberpool typ 5x3 någonting, 75% nedgrävd ca 65 kkr tot. Gjorde allt själv, inklusive kaffe..:)
Är det inklusive värmare och övrigt maskineri?
 
Runt 400 000 kr för thermopool 7x3,5 m med murad gaveltrappa inkl. teknik, grävning och el. Gjorde inget poolrelaterat själva, bara pooldäcket (som inte ingår i ovanstående pris).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C crillux skrev:
Är det inklusive värmare och övrigt maskineri?
Det är inklusive en 175 meter 40 mm pemslang upplagd på ett tak, drivs av delflöde från poolvärmepumpen. Har efter det kompletterat med en 3kw luftvärmepump(Hydropro) för att kunna köra lite längre på hösten. Den kostade typ 5 kkr på Rubinpool om jag kommer ihåg rätt Men jag kör den aldrig, det är 26-32C hela sommaren ändå.

Aha, jag missuppfattade dig, det är inkl slangar, poolpump (Onga) sandfilter (Onga) etc.
 
Det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, finns ju allt från att man sänker ner en plastbalja från Litauen i ett hål i jorden till murade infinitypooler i fantasifulla former.

Jag fick 100 års garanti på stommen till poolen (oklart hur det gäller efter 95 år dock).. Bara dragning av trefas till maskinhuset gick på 25.000. Pumpar, filter och värmare av högsta USA-kvalitet.
Det är verkligen ett smycke till huset, men var såklart dyrt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad säger ni som byggt "standardpooler" från typ Folkpool eller motsv? Jag har hört från några håll att man kan räkna på deras paketpriser multiplicerat med 2 för att få ungefärlig budget för badklar pool. Är det relevant?
 
F
C crillux skrev:
Vad säger ni som byggt "standardpooler" från typ Folkpool eller motsv? Jag har hört från några håll att man kan räkna på deras paketpriser multiplicerat med 2 för att få ungefärlig budget för badklar pool. Är det relevant?
Vad är en standard pool? Folkpool säljer en jäkla massa olika modeller. Sen är markarbete och tillgänglighet högst individuellt så jag tror inte man kan resonera så alls. Det enda rätta är att ta dit en säljare och få ett pris på allt eller börja bena ut priserna på egen hand. Det ger dig inget att folk sitter och gissar eller berättar vad det kostade när dom byggde.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
Vi har köpt en rund plåtpool (4,5 m) från Poolkungen, superenkel konstruktion då det bara är en plåt med en profil i botten och en i toppen.
Paketet med allt nödvändigt och onödigt från PK kostade typ 70 000, köpt ett täcke och en värmepump för ca 30’ till.
Köpt in grävning för 30’, platta för 15’ och eljobb för 15’. I övrigt har jag gjort allt själv och hamnar på ca 60’ till för plank, däck (45m2) och återfyllningsmaterial.

Så typ 220 000 men bara planket har gått på 30’.

Ett tips är att granska offerterna och kapa onödiga detaljer. Du behöver tex INTE en extra lampa för 6000kr till en mindre pool. Eller en värmare för 35’ till samma dimensioner.
 
K
F fsn skrev:
... Det ger dig inget att folk sitter och gissar eller berättar vad det kostade när dom byggde.
Men det kan ju fortfarande vara intressant att se för att få ett hum om hur mycket man behöver vara beredd på att slänga fram. Själv tänkte jag ha en budget på typ max 50k kr och då är det ju intressant att se att du byggt en pool för ca 6 gånger så mycket trots att du gjort mycket själv..


Men en bild eller kort beskrivning på poolprojektet hade förstås inte skadat. Hade du inte bygg en ganska cool infinitypool med utsikt över en golfbana, fsn?
 
Redigerat:
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
Tjälldenpool, 8x4, saltklorinator med dual link, pooltak Albixon Dallas, värmepump Brilix modell fet, trädäck ca 100 kvm, nedgrävt teknikrum av lecablock, bastu och en del grejer till ett växthus som kom med i samma sväng. Helt klart är det inte och helt ihopräknat är det inte, men så värst långt från 500 tkr är vi nog inte. Grävning och betongplatta, samt el är det vi har lejt bort. Ca 200 ton massor är bortkörda och en hel del grus hitkört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.