Hejsan!

Jag och min sambo är i tidigt skede av att köpa hus, vi har en boendekalkyl över nuvarande situation (bostadsrätt) och alla utgiftsposter. Vi undrar vad en rimlig kontantsumma är att ha kvar på kontot EFTER alla förutsägbara utgifter är betalda.

Låt oss säga att huset kostar 2,5 miljoner, 150 kvm och 2 badrum. (Kan det vara en normal villa i Sverige?)
Vår budget är att ha 10 000kr över varje månad, då är både nytta och nöje betalt.

Hur mycket är rimligt att ha i kontanter på kontot för oförutsägbara utgifter? T.ex. dräneringen verkar fungera dåligt och behöver bytas tidigare. Hur räknar ni och vad tänker ni är rimligt?
 
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo är i tidigt skede av att köpa hus, vi har en boendekalkyl över nuvarande situation (bostadsrätt) och alla utgiftsposter. Vi undrar vad en rimlig kontantsumma är att ha kvar på kontot EFTER alla förutsägbara utgifter är betalda.

Låt oss säga att huset kostar 2,5 miljoner, 150 kvm och 2 badrum. (Kan det vara en normal villa i Sverige?)
Vår budget är att ha 10 000kr över varje månad, då är både nytta och nöje betalt.

Hur mycket är rimligt att ha i kontanter på kontot för oförutsägbara utgifter? T.ex. dräneringen verkar fungera dåligt och behöver bytas tidigare. Hur räknar ni och vad tänker ni är rimligt?
300K-500K på vanligt sparkonto så att pengarna är enkla att plocka ut är väl rimligt, då klarar ni de absolut flesta utgifter som kan komma "plötsligt".

Mer än så vill man nog inte ha pga. tappad avkastning.
 
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo är i tidigt skede av att köpa hus, vi har en boendekalkyl över nuvarande situation (bostadsrätt) och alla utgiftsposter. Vi undrar vad en rimlig kontantsumma är att ha kvar på kontot EFTER alla förutsägbara utgifter är betalda.

Låt oss säga att huset kostar 2,5 miljoner, 150 kvm och 2 badrum. (Kan det vara en normal villa i Sverige?)
Vår budget är att ha 10 000kr över varje månad, då är både nytta och nöje betalt.

Hur mycket är rimligt att ha i kontanter på kontot för oförutsägbara utgifter? T.ex. dräneringen verkar fungera dåligt och behöver bytas tidigare. Hur räknar ni och vad tänker ni är rimligt?
Som en finansminster sa, man borde ha en årslön på banken :)

Vanlig viss rekommenderas 3 månads löner (efter skatt). Men vissa rekommenderar mer som 4-5. Här får man bästa själv vilken nivå man vill/kan lägga sig på samt kan sova bra om natten med.

Off topic så skulle jag säga att vanligaste hus är 120kvm med 4 rum när jag kolla samt antal toaletter spelar mest roll i Inden enligt Davids barras tv serie ”världens sämsta indier”. Där första frågan om nytt hus är hur många toaletter den har!
 
I Igelknorr skrev:
Hur mycket är rimligt att ha i kontanter på kontot för oförutsägbara utgifter? T.ex. dräneringen verkar fungera dåligt och behöver bytas tidigare. Hur räknar ni och vad tänker ni är rimligt?
Om man vänder på frågan, vad är en oförutsedd utgift? För mig låter det som att den som vill ha en halv miljon för oförutsedda utgifter lever ett minst sagt spännande liv.
De flesta utgifter som rör ett hus är förutsägbara. Att det 50-60-70 år gamla taket började läcka var förväntat, det var bara ingen som visste exakt när det skulle behöva bytas. Att något är slitet och behöver bytas är bara att räkna med. Absolut kan det börja spruta vatten ur ett rör i badrummet, men det är större sannolikhet om röret är 50 år gammalt, än om det är 5 år gammalt.

Det mesta är inte total panik. Faktiskt. Är huset vädertätt och det inte sprutar vatten någonstans eller blixtrar i proppskåpet - går det mesta att spara ihop till och fixa eftersom.
 
Mer än 100 tusen för oförutysedda utgifter är att ta i. Å andra sidan får man räkna med att det kommer mindre utgifter då och då. Ny diskamskin, tvättmaskin, vattempump, gräsklippare, cykel, bil rep/skada, värmepump, panna, etc, etc.

Du får ganska mycket elarbete, plåtslageri och rörmokeri för 100 tusen trots allt.
 
Skick på hus spelar också roll...
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Frågan är lite komplicerad. Dels handlar det lite om vilka ”förutsebara” oförutsedda kostnader man bör ta hänsyn till. Typ: Taket är 50 år men verkar OK. Det kan börja läcka nästa vecka eller om 20 år.

För den typen av kostnader tycker inte jag det är rimligt att ha 300 000 i kontant beredskap. Men man måste veta hur man kan få fram 300 000 när behovet uppstår. Har man max belåning och inga reserver i form av fondsparande eller liknande, så kan en "oförutsedd" takreparation bli väldigt svettig.

Däremot så är det väl lämpligt om man kan åka och köpa en tvättmaskin vid behov, utan att behöva leva på stadsmissionens matutdelning resten av den månaden.
 
  • Gilla
samovar och 5 till
  • Laddar…
Är 10 000kr kvar efter ett sparande också, eller ska sparandet finansieras av dessa 10 000?

Jag tycker hur mycket pengar som behövs varierar beroende på husets skick. Är allting renoverat och bra så behovs en mindre summa än om huset är värre skick med sämre eller äldre inventarier.

Jag tycker att det är klokt att ha ett privat sparande, och ett separat hus-sparande.
Säg att ni kan lägga undan 5000kr i månaden bara för hus-buffert, det är 60 000 per år, och långsiktigt bör det vara i överkant men till dess att bufferten är fylld tycker jag det är klokt.

Då baserat på ålder på de dyraste sakerna
Avlopp, tak, badrum, dränering

Ca 100-200 000 och budgeterat 60 000 per år till dess att man når 500 000.

Räkna på det värsta men hoppas på det bästa brukar vara tryggt :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo är i tidigt skede av att köpa hus, vi har en boendekalkyl över nuvarande situation (bostadsrätt) och alla utgiftsposter. Vi undrar vad en rimlig kontantsumma är att ha kvar på kontot EFTER alla förutsägbara utgifter är betalda.

Låt oss säga att huset kostar 2,5 miljoner, 150 kvm och 2 badrum. (Kan det vara en normal villa i Sverige?)
Vår budget är att ha 10 000kr över varje månad, då är både nytta och nöje betalt.

Hur mycket är rimligt att ha i kontanter på kontot för oförutsägbara utgifter? T.ex. dräneringen verkar fungera dåligt och behöver bytas tidigare. Hur räknar ni och vad tänker ni är rimligt?
100 000kr på kontot om ni tänker fixa oförutsett själva, minst en halvmille om ni ska leja bort akut.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Säg att ni kan lägga undan 5000kr i månaden bara för hus-buffert, det är 60 000 per år, och långsiktigt bör det vara i överkant
Jag tror det är i underkant om man inte räknar med att fixa det som behöver göras själv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror det är i underkant om man inte räknar med att fixa det som behöver göras själv.
Absolut, det förutsätter att man gör arbete själv och att skicket redan är ok.
 
H hempularen skrev:
Frågan är lite komplicerad. Dels handlar det lite om vilka ”förutsebara” oförutsedda kostnader man bör ta hänsyn till. Typ: Taket är 50 år men verkar OK. Det kan börja läcka nästa vecka eller om 20 år.
Läckande tak är trots allt något man kan fixa provisoriskt för ganska liten kostnad. Sen har man runt ett år på sig att få fram resten.

Stora kostnader är sällan akuta, och de som är det tar en bra hemförsäkring ofta hand om.
 
Tommty
att ha 500,000:- för plötsliga kostnader på huskontot för en villa på 2.5M är bara ren överdrift och gissnningsvis är de som föreslagit detta inte i närheten av målet som de själva föreslår.

Beroende på hur du och din sambo sparar era pengar så borde det styra huskontot.
Har ni gemensamt sparande + eget privat sparande kan huskontot för plötsliga händelser vara mindre såvida ni båda har pengar sparade privat.

i detta fall skulle jag säga runt 50 000 - 75 000

Går båda lönerna till en pott och "bara" delas upp mellan olika konton borde detta vara högre. Detta då det blir svårare att få loss pengar på ett demokratiskt och problemfritt sätt.

då skulle jag sätta iallafall 100 000, kanske något mer.

Just oförutsägbara utgifter är just oförutsägbara. Men att ha för mycket pengar på ett sådant konto bidrar inte till något då de bara ligger där utan anledning. Där är det bättre att förvalta övrigt i en bra fond eller liknande.

För exempelvis 100 000 går det mesta att lösa. Och skulle det vara en av de dyrarare posterna (exempelvis hela taket behöver bytas, eller ett större badrum renoveras) så kommer detta att täcka en stor del och ansträngningen på övriga konton blir inte lika stor, alternativt täcker det en tillfällig lagning för att spara ihop resterande.

Det viktigaste att ha med sig är i majoriteten av fall är det inte plötsliga händelser som kostar pengar, det är saker man vill göra...
 
  • Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
Dumt att ha mer än 100 tkr i marginal om man är ung, dvs under 40 år gammal.

Då är det definitivt bättre att lägga pengarna på ett bättre hus/läge.

Har hushållet ca 5-10 tkr över varje månad efter att samtliga ordinarie kostnader är betalda kan man köpa ny diskmaskin/tvättmaskin/frys varje månad.

För oförutsedda större händelser kan max 100 tkr vara lämpligt. De flesta har även en villahemförsäkring som tar en del.
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag och min sambo är i tidigt skede av att köpa hus, vi har en boendekalkyl över nuvarande situation (bostadsrätt) och alla utgiftsposter. Vi undrar vad en rimlig kontantsumma är att ha kvar på kontot EFTER alla förutsägbara utgifter är betalda.

Låt oss säga att huset kostar 2,5 miljoner, 150 kvm och 2 badrum. (Kan det vara en normal villa i Sverige?)
Vår budget är att ha 10 000kr över varje månad, då är både nytta och nöje betalt.

Hur mycket är rimligt att ha i kontanter på kontot för oförutsägbara utgifter? T.ex. dräneringen verkar fungera dåligt och behöver bytas tidigare. Hur räknar ni och vad tänker ni är rimligt?
Hum rekommenderar att boka tid och prata med banken direkt, för 2 år åkte jag på ett oväntat problem med huslånet pga att jag hade just en bostadsrätt. Dom kunde ju inte "garantera att jag sålde den" Sålde jag borätten först var lånet+större lån inga problem. beror lite på ort tror jag samt var bara jag på lånet.

Beror på huset skick många poster håller en halv livstid men med reparation håller det ev en hel.
Bara vatten dragning, elen, samt värmesystem ev måste leja bort = om f bolagets försäkring ska gälla.

Grovt räknat på mitt ca 75+75källare innan köpet var med tegel fasad, ingen stor ommålning var 10-20år men ev fogfixande/stenbyte.
Planen är gör det mesta själv, permanenta utslaget är 1k/månad i underhåll dock var ju inget fixat i mitt fall. Förra årets poster var bytt värmepump, cirkulations pump, vitvaror, fiber. (planerade poster)

Lite grovt hur jag räknade innan köpet och nu 2 år efter köp av 56 år gammalt hus allt original .
tak själv 50k, leja 150-200k/60år, 0.83-3.33k/år
dränering själv 20-50k, leja100k/50år, 0.4-2k/år
el 50-90k 50år, 1.8k/år
vatten 30-60k/50år. 1.2k/år
vitvaror 20k/13år? 1.5k/år
värmepumpsystem 70-150k/18år 4.6-8.33k/år
= högt räknat permanenta är 1.5k/månad (ej fasad medräknad)

Skulle säga 100k så klarar en stor post med samma år,
Just akuta räcker 50k i mitt fall.
en stor post var 2-4 år räcker.
Sen har man inga/får privat lån är ju det en säkerhet med

Hade också lite panik första året med allt som "måste göras".
Men är det trasigt lappa, har jag börjat acceptera.
300kr att lappa takets papp för vänta några år till lätt hanterbart.
En annan tanke ställare man ju inte byta allt på engång. hela taket är dyrt kan ju köra halva ena året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.