Vi håller på med en större renovering men funderar nu på om jag gör rätt...

Huset är från 50-talet och taket restes på 70-talet så det är nu 1 & 1/2 plans med källare.
Både inner- och ytterväggarna är plankväggar och ytterväggarna är tilläggsisolerade.

På bilden nedan är hjärtväggen gul och vi har planerat att ta ner ej bärande väggar som är röda på bilden.
Den svarta pilen visar hur takstolar och golvbjälkarna går.

Nu till frågan...
Jag tycker både hjärtväggen och ytterväggarna lutar lite i den blåa pilens riktning, kanske 0,5 - 1cm på 1m och är detta något jag bör oroa mig för?

Är det dumt att fortsätta mina planer med att ta ner dom röda väggarna för även om dom inte är bärande så stabiliserar dom ju upp huset?

Kan tillägga att murstocken lutar mer än väggarna men inga synliga sprickor eller liknande finns.

väggar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket lutar skorstensmuren från källare upp till toppen? Lutar skorstenen hela vägen? Är det länge sedan det började luta? Lutar hjärtväggen och skorsten åt samma håll? Ser du om (röd) vägg närmast muren (vid spisen) lutar åt motsatt håll som mustocken?

/BB
 
Det är inte helt ovanligt att väggar lutar 10-15 mm från golv till tak från början, eftersom snickarna slarvat lite. I alla fall träväggar. Murade väggar är möjligen oftast mer noggrant inlodade.

Lutar ytterväggarna? Om inte så är det förmodligen något som var från början. Hjärtväggen kan inte rimligen börja luta utan att ytterväggarna följer med.

Edit: såg att det var ett svar på ett gammalt inlägg. Hoppas att det löste sig för TS.
 
Om det har löst sig eller inte MEN dom två väggarna är borta.
Funderar på om jag ska våga mig på att mäta igen eller om jag bara ska låta allt vara.
Har inte sett några tecken till problem efter ombyggnationen.
 
..tänkte bara av egen erfarenhet.

Murstocken i vårt uthus har under åren sjunkit och dragit med sig ytterväggarna via takstolarna, så jag måste helt enkelt bila bort murstocken och, räta upp kåken och väga in ett nytt golv eftersom väggarna inte s.a.s kan "dras räta" utan att äventyra hela huset. Golvet måste anpassas efter väggarna.

Ville bara göra "P-plats" uppmärksam på att hålla ett öga på den där "murstocken"...

/BB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.