Ska kanske bygga om ett kök i en bostadsrätt och i samband med det fräscha upp elen. Har byggt om köket i vår villa och det jag märkte är att det behövs bra mycket el än för 40års sen, lägenheten nu är från 40talet och behöver därför ännu mer el för ett modernt kök.

Frågan är därför hur möjligt det känns att sätta in en ny central och hur mycket grupper som är möjliga i köket och vad för amp som vore möjligt.

Drömmen vore att ha i köket

1 grupp för kyl och frys
1 grupp för Micro
1 grupp för diskmaskin
1 grupp för belysning mm
1 grupp för ugn och häll

Resten av lägenheten
1 grupp för tvättmaskin
2 grupper för belysning mm

Här är några bilder på dagens anläggning

4grupper

2 för all belysning och eluttag 10 amp st
1 för tvättmaskin 10 amp
1 för spis 20amp

Huvudsäkringen ser ut att vara grå 16amp men det känns klent? Den kanske är blekt och egentligen gul 25amp? Har inte haft någon möjliget att skruva ur och kolla.
 
  • uploadfromtaptalk1346175976282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1346175999918.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1346176020847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att ha så många grupper du vill, men huvudsäkringen tål inte mer för det. Du har enfas in i lägenheten och det är troligen 25A. Det kan vara att någon i brist på 25A-säkringar satt i en 16A, men är passkontakten gul kan du byta tillbaka.

Med enfas 25A kan du inte använda alla hemmets maskiner samtidigt, men det brukar oftast räcka i praktiken. Det är inte så ofta man använder tvättmaskin, diskmaskin ugn och dammsugare samtidigt som man kokar pasta. Skulle man mot förmodan göra det kommer huvudsäkringen troligen att gå.

Erik
 
Det är väl till och med dumt att ha för många grupper i förhållande till huvudsäkringens storlek - med många (starka) grupper så lär huvudsäkringen lösa först, och det är ju bara opraktiskt. Hellre att automatsäkringen för "lite av varje" löser ut än att det blir helt mörkt.

Fråga BRF'en om det inte är något elstambyte på gång den närmaste tiden så att du kan få trefas?
 
Avemo skrev:
Det går att ha så många grupper du vill, men huvudsäkringen tål inte mer för det. Du har enfas in i lägenheten och det är troligen 25A. Det kan vara att någon i brist på 25A-säkringar satt i en 16A, men är passkontakten gul kan du byta tillbaka.

Med enfas 25A kan du inte använda alla hemmets maskiner samtidigt, men det brukar oftast räcka i praktiken. Det är inte så ofta man använder tvättmaskin, diskmaskin ugn och dammsugare samtidigt som man kokar pasta. Skulle man mot förmodan göra det kommer huvudsäkringen troligen att gå.

Erik
Att någon kan ha säkrat ner i brist på annat är jag med på.

Lärde mig mig för längesen att strömmen gånger spänningen blev max effekt för säkringen, max effekt över alla grupper blir då 5750w innan huvudsäkringen går? Eller tänker jag fel?
 
yxis skrev:
Det är väl till och med dumt att ha för många grupper i förhållande till huvudsäkringens storlek - med många (starka) grupper så lär huvudsäkringen lösa först, och det är ju bara opraktiskt. Hellre att automatsäkringen för "lite av varje" löser ut än att det blir helt mörkt.

Fråga BRF'en om det inte är något elstambyte på gång den närmaste tiden så att du kan få trefas?
Hur skulle du lägga upp det med grupper?

Det vore bra med ett elstamsbyte men föreningen är inne på att renovera fasader... El tror jag ingen ens tänkt på.

Finns gas indraget i lägenheterna men gasnätet i Stockholm känns inte som nåt att satsa på.
 
5750 W stämmer bra för 25A 230V. Dock kan du under kortare stunder dra betydligt mycket mer utan att säkringen går. Går du in för att testa vad det tål är det inga problem att få säkringen att gå, men eftersom man använder de flesta effektkrävande apparater kortare stunder och inte samtidigt brukar det ändå fungera bra. Om säkringen håller för dig idag lär den göra det framöver också.

Erik
 
Ska du renovera köket så är det givetvis en god ide att förlägga grupper som om du hade trefas till lägenheten och därmed totaleffekten 11-14 kW (huvudsäkring på 16 alt 20 A). När fasaden är putsad kanske föreningen börjar snegla på elanläggningen. Din gruppindelning i #1 är alldeles utmärkt. Det skulle möjligen vara separata grupper till häll (trefas, 16 A, 2.5 mm²) och ugn (enfas, 16 A, 2.5 mm²). Andra uttag kan fördelas på div grupper.

Du kan ju inte belasta alla dessa grupper samtidigt idag, utan får ha lite tumregler på vad som kan köras åt gången. Men du får en viss selektivitet mellan grupperna vid t.ex kortslutning i en glödlampa.
 
Om det inte finns planer på att ta bort gasen så är nog en uppgradering till mer än 16A enfas kanske långt bort. Överväg att fortsätta med gasen.
 
mehe skrev:
Finns gas indraget i lägenheterna men gasnätet i Stockholm känns inte som nåt att satsa på.
Det kanske finns en bakgrund till denna slutsats?
 
yxis skrev:
Om det inte finns planer på att ta bort gasen så är nog en uppgradering till mer än 16A enfas kanske långt bort. Överväg att fortsätta med gasen.
Det skulle bli att återgå till gasen. Den har helt säkert inte använts sen 2001 när morsan flyttade in och med tanke på hur gamla den spisen som fanns då, är det nog 20-30 år till som det varit elspis i lägeheten.
 
mehe skrev:
Det skulle bli att återgå till gasen. Den har helt säkert inte använts sen 2001 när morsan flyttade in och med tanke på hur gamla den spisen som fanns då, är det nog 20-30 år till som det varit elspis i lägeheten.
Ja, det är monopol så de tar betalt lite hur de vill. Det man oftast hör om gasen är att de vill lägga ner hela systemet och det görs endast reparationer/underhåll när nåt går sönder.
 
Avemo skrev:
5750 W stämmer bra för 25A 230V. Dock kan du under kortare stunder dra betydligt mycket mer utan att säkringen går. Går du in för att testa vad det tål är det inga problem att få säkringen att gå, men eftersom man använder de flesta effektkrävande apparater kortare stunder och inte samtidigt brukar det ändå fungera bra. Om säkringen håller för dig idag lär den göra det framöver också.

Erik
Det har tillkommit en tvättmaskin med torktumlingsfunktion nygligen (jag tyckte det var en dum idé men jag bestämmer inte över min mor...själv flyttade jag därifrån för 7år sen...)
Det som även tillkommer i det nya köket är en diskmaskin.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ska du renovera köket så är det givetvis en god ide att förlägga grupper som om du hade trefas till lägenheten och därmed totaleffekten 11-14 kW (huvudsäkring på 16 alt 20 A). När fasaden är putsad kanske föreningen börjar snegla på elanläggningen. Din gruppindelning i #1 är alldeles utmärkt. Det skulle möjligen vara separata grupper till häll (trefas, 16 A, 2.5 mm²) och ugn (enfas, 16 A, 2.5 mm²). Andra uttag kan fördelas på div grupper.

Du kan ju inte belasta alla dessa grupper samtidigt idag, utan får ha lite tumregler på vad som kan köras åt gången. Men du får en viss selektivitet mellan grupperna vid t.ex kortslutning i en glödlampa.
Jag tänkte nog på hur det ser ut idag med en spis när jag skrev en grupp, jag tänkte mig nog egentligen separata grupper till häll och ugn. Kan även ha tänkt på hur det ser ut hemma hos mig med 1 trefas grupp fördelat på 2faser till häll och 1 till ugn.
 
Du får nog ta ett snack med din morsa hur hon vill kunna använda grejerna, och förklara att om hon använder allt samtidigt så går huvudsäkringen (och ledningarna överbelastas = dumt).
 
yxis skrev:
Du får nog ta ett snack med din morsa hur hon vill kunna använda grejerna, och förklara att om hon använder allt samtidigt så går huvudsäkringen (och ledningarna överbelastas = dumt).
Har ganska bra koll på hur hon använder sakerna. Hittils under lite drygt 10år har huvudsäkringen aldrig löst ut. Ville bara höra mig för om olika idéer om hur man skulle lägga upp elen i det nya köket innan jag pratar med elektrikern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.