Har en del björk kring huset som är jättebra för att få lite skugga.
Kommer troligtivs hugga ner några som är i vägen för kvällssolen. Blev nyfiken om det är möjlig att bara ta lite grövre grenar på stammen och låta några av dem vara kvar istället.

Skulle en björk klara att man tar av ca 5m av toppen på den?
Klarar de att man tar lite grövre grenar nerifrån och låt säga upp till mitten på trädet?
 
Gör det inte. Björken kommer att se rumphuggen och konstig ut. Några hus från oss är det en person som har toppat sin björk och den ser inte riktigt klok ut tycker jag. Men om man tycker att det är ok att trädet tappar sin karaktäristiska björkform så är det väl fritt fram.
 
Om du verkligen vill ha kvar trädet,

Ring en seriös arborist och be om hjälp

Gör man fel skadar man trädet och det dör i förtid
 
Tackar.

Okej så att toppa är bara att glömma då med andra ord för det blir för fult.
Arborist tycker jag inte är värt pengarna. Då provar jag hellre själv.

Det är inte värre än att blir det inte bra det jag gör så hugger jag ner trädet.
Kanske ska ta lite grenar utmed stammen halvvägs upp på trädet.
Låter man 20cm på grenen vara kvar bara?
 
Förra ägaren till vårt hus körde toppkapning på en björk. Den såg hemsk ut några år innan nya toppar kom upp. Nu (13 år senare) är den väldigt tät och fin. Tror stammen bara var 10-15 cm längst ned vid "behandlingen"
 
Jag har en granne som toppkapade sin björk för 2 år sedan. Nu är lövverket så tätt att man inte ens ser in till stammen. Ska se om jag hinner ta ett kort ikväll och lägga upp, men det ser absolut inte så dåligt ut.
 
Suhagg skrev:
Tackar.

Okej så att toppa är bara att glömma då med andra ord för det blir för fult.
Arborist tycker jag inte är värt pengarna. Då provar jag hellre själv.

Det är inte värre än att blir det inte bra det jag gör så hugger jag ner trädet.
Kanske ska ta lite grenar utmed stammen halvvägs upp på trädet.
Låter man 20cm på grenen vara kvar bara?
Nej, lämna absolut inte några "rockhängare", då kan inte trädet läka skadan eftersom den döda grenstumpen sitter ivägen. Kapa just utanför grenkragen så som i länken: http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm
Vänta gärna en månad med att kapa grövre grenar, det bästa för trädet är att man väljer en torr dag på sensommaren.
 
b8q skrev:
Jag har en granne som toppkapade sin björk för 2 år sedan. Nu är lövverket så tätt att man inte ens ser in till stammen. Ska se om jag hinner ta ett kort ikväll och lägga upp, men det ser absolut inte så dåligt ut.
Sorry, blev inget fototillfälle igår.
 
toppkapad björk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så bra bild, men så här ser grannens toppkapade björk ut från mitt håll. Innan var den nog mellan 15-20 m hög (en rejäl fullvuxen björk med andra ord) och han kapade om inte halva så åtminstone 7-8 m av toppen i alla fall. Två år senare är den nu rejält grön och ser inte så illa ut tycker jag. Visst, på vintern ser man ju att toppen är kapad.
 
  • Gilla
TD5858 och 2 till
  • Laddar…
b8q skrev:
[bild]
Inte så bra bild, men så här ser grannens toppkapade björk ut från mitt håll. Innan var den nog mellan 15-20 m hög (en rejäl fullvuxen björk med andra ord) och han kapade om inte halva så åtminstone 7-8 m av toppen i alla fall. Två år senare är den nu rejält grön och ser inte så illa ut tycker jag. Visst, på vintern ser man ju att toppen är kapad.
Tack. Hört från annat håll också nu att kapa toppen funkar och med löv på ser det helt okej ut.
 
b8q skrev:
[bild]
Inte så bra bild, men så här ser grannens toppkapade björk ut från mitt håll. Innan var den nog mellan 15-20 m hög (en rejäl fullvuxen björk med andra ord) och han kapade om inte halva så åtminstone 7-8 m av toppen i alla fall. Två år senare är den nu rejält grön och ser inte så illa ut tycker jag. Visst, på vintern ser man ju att toppen är kapad.
Undrar om inte du (eller grannen?) borde ägna sommaren åt att måla om plåttaket i stället ;)

Men OK, det kan kanske vänta ett eller ett par år tills all färg flagat av.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Hehe, det är grannens tak och jag har påpekat det. Det är ett flackt tak som han skottar ofta, och minsta repa gör att färgen börjar släppa.
 
b8q skrev:
Visst, på vintern ser man ju att toppen är kapad.
Just det - ett träd skall vara njutbart även då den fällt sina blad. Det är bättre att ta bort hela björken än att toppa den!
 
Börja försiktigt med att ta lite av toppen, klipp den smalare, låt det ta några år.
Själv tycker jag björk är perfekt, inga löv på våren, fullt med löv på sommaren som ger skugga, alternativt solen står högre.
Men det beror ju på placering förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.