Ska bygga ett hus hos trivselhus i södra sverige för ca 2,2 miljoner (nyckelfärdigt, totalentreprenad) exkl tomten.

Vi är nu i slutfasen av förhandlingarna. Tänkte fråga er andra som har byggt med trivselhus (eller andra husföretag) hur pass mycket som ni har lyckats pruta på priset.

Har på detta forum hittat någon som lyckats få 3% rabatt. är detta rimligt? eller har ni istället försökt "få" extra saker på köpet? (centraldamsugare, braskamin, IVT 495 istället för 490, etc.)

Vore tacksam för svar.
 
Intressant fråga, jag har tyvärr 0 koll, men jag är väldigt intresserad av vad svaret är... Jag gissar på att hustillverkarna hellre slnger med tillbehör istället för att sänka priset. Om man pressar två eller flera tillverkare mot varann innan man bestämt sig till 100% så bör man kunna pressa priset maximalt, frågan är bara hur mycket? Någon här som varit vass förhandlare???
 
Vi har inte lyckats särskilt bra med prutning på Trivselhus. Det var fler än vi som ville ha tomten de hade, så utgångsläget var väl inte det bästa! Ett argument var också att "ni vill väl inte betala mindre än vad grannen gör för sitt hus", eller tvärtom att någon annan betalar mindre än oss för de är bra förhandlare. Vi tyckte inte heller det var värt att "tjata" för mycket.
 
Äger hustillverkaren tomten så är det nog mycket svårare att pruta än om man har "egen" tomt... så det behöver inte vara prutförmågan det sitter i...

Tesa skrev:
Vi har inte lyckats särskilt bra med prutning på Trivselhus. Det var fler än vi som ville ha tomten de hade, så utgångsläget var väl inte det bästa! Ett argument var också att "ni vill väl inte betala mindre än vad grannen gör för sitt hus", eller tvärtom att någon annan betalar mindre än oss för de är bra förhandlare. Vi tyckte inte heller det var värt att "tjata" för mycket.
 
Vi har lämnat in offert på ett egenritat hus till 5-6olika hustillverkare, och på de två svar vi hittils fått så skiljer det ~200.000:- när vi likställt offerterna mot varandra......den summan borde vara prutmån hos den dyrare tillverkaren eftersom huset rimligen borde kosta ganska lika att bygga oavsett vem vi beställer från....?
 
Jag ska kanske nämna att vi tidigare fått offert från Trivselhus på samma hus och de var ytterligare 150.000:- dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.