Helt realistiskt, alltså. Ser olika glädjekalkyler lite överallt. Såg senast i Aftonbladet i förrgår.
Vi tjänar ca 32000:- efter skatt, men har inte så mycket i insats pga långa studier.
Vi har en bil (min mans, jobbet betalar bensin), jag cyklar.
Vi har ett barn (2:an på väg), röker och dricker inte (förutom vid fest och helger). Har inga lån förutom studielån.
Vi står i tomtkö och vill så gärna bygga hus. Men hur mycket vågar vi låna?
 
Personligen skulle jag inte våga gå på tidningarnas rekommendationer.

Mitt tips är att göra en ordentlig genomgång av den egna ekonomin, vad ligger boendekostnaden på idag, hur mycket mer är man beredd att lägga utan att vara tvungen att offra allt för mycket.

Sen kan man använda sig av bankernas kalkyler där man lätt kan "leka" med olika räntor och lånebelopp. Glöm inte att lägga på drift och underhållskostnader. Gör "domedagsscenarion" med riktigt höga räntor, istället för som ex Aftonbladet som räknar med en ökning på en eller två procent.

Lycka till!
 
AnnaoPeter skrev:
röker och dricker inte (förutom vid fest och helger).
Med andra ord ganska mycket ändå? Konsumtion som de allra flesta svenskar. Endast snäppet lägre än missbrukarna ;)
 
Husmyran skrev:
Gör "domedagsscenarion" med riktigt höga räntor, istället för som ex Aftonbladet som räknar med en ökning på en eller två procent.  
Och sen kan du räkna med att tredje världskriget startar i natt, och att solen aldrig går upp imorgon, böldpesten och digerdöden börjar härja igen och att en ny istid kommer nästa vecka.. :surprised:

Eller kan man som vi ta dagen som den kommer och inse att om domedagen kommer så spelar det ingen roll, för då är det ändå över... 8)
 
Hmm... Det kanske är lite drastiskt och räkna med att räntorna skulle skena i skyarna till 12 - 15 % inom kort.

Men för bara ett par år sedan var ju 3 års räntan ca 6,5 % Man kan väl åtminstånde räkna med att klara av en sådan ökning utan att livet går omkull eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.