Hej
Jag har kollat lite tidigare diskussioner om liknande tema.
Vårt hus på Österlen (Komstad) ligger ca två meter från väg (hastighet 70). Vi har under vintrarna bekymmer med att lastbilar kör upp på vår gräsmatta och stänker upp lera på fasaden. Återkommande bekymmer, som lett till att jag börjar våren med att måla om fasaden. Men när vi nu kom ut till huset så hade kommunen skyfflat bort gräs. Och inte på ett så bra/fint sätt. Enligt grannar handlar det om avrinning från väg.

Jag har två frågor till er kunniga:
Kan jag sätta upp staket, lägga större sten eller gräva dike för att förhindra att lastbilar kör upp på gräset?
Kan kommunen ta bort del av gräsmatta utan att först informera, och om de nu utför detta bör det inte göras på ett bättre sätt?

Biforgar bilder.
Mycket tacksam för input.
Mvh
Marcus
 
  • Skadad gräsmatta intill väg med spår efter fordon framför en vit husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg med lerstänk och en skadad gräsmatta framför, på grund av lastbilar nära väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitputsat hus med blått tak nära en väg på Österlen, gräsmatta skadad av vägarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Har du gränsrör som markerat exakt var din tomt börjar?
Jag tycker inte det är självklart att den börjar precis där asfalten tar slut.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det ser ju ut som en allmän väg. Det andra alternativet är att det är en gata. I det senare faller finns då en detaljplan som reglerar gränsen mellan gatan som är allmän plats och din tomt som ligger på kvartersmark. Fastighetsgränsen (som vanligen sammanfaller med detaljplanegränsen mellan gatan och tomtmarken) utgör då gränsen för var kommunen får vidta åtgärder för gatan.

Men jag gissar att detta är en allmän väg som förvaltas enligt väglagen. Då gäller andra regler om vägområde och med all sannolikhet ger vägrätten väghållaren rätten att göra åtgärder på din mark.

Så kolla först upp och det är en detaljplanerad gata eller en allmän väg som är upplåten med vägrätt. Juridiken är helt olika.
 
  • Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ju ut som en allmän väg. Det andra alternativet är att det är en gata. I det senare faller finns då en detaljplan som reglerar gränsen mellan gatan som är allmän plats och din tomt som ligger på kvartersmark. Fastighetsgränsen (som vanligen sammanfaller med detaljplanegränsen mellan gatan och tomtmarken) utgör då gränsen för var kommunen får vidta åtgärder för gatan.

Men jag gissar att detta är en allmän väg som förvaltas enligt väglagen. Då gäller andra regler om vägområde och med all sannolikhet ger vägrätten väghållaren rätten att göra åtgärder på din mark.

Så kolla först upp och det är en detaljplanerad gata eller en allmän väg som är upplåten med vägrätt. Juridiken är helt olika.
Det stämmer allmän väg. Får kolla på ritning var vår tomtgräns börjar, Kanske inne i vardagsrummet:)
Men trots det tycker jag att de borde varit lite mer varsamma. Sen är ju nästa fråga vad jag som tomtägare kan göra för att undvika lera på väggarna igen. Kanske får ta bort gräs själv och lägga sten...tack för informativt svar.
 
  • Gilla
Ivo f och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej!
Har du gränsrör som markerat exakt var din tomt börjar?
Jag tycker inte det är självklart att den börjar precis där asfalten tar slut.
Nä, inget sådant finns. så jag får väl ta en koll på ritningar.
 
M M.Peterson skrev:
Sen är ju nästa fråga vad jag som tomtägare kan göra för att undvika lera på väggarna igen
Sätt upp snöstakar så håller dom sig kanske på vägen?
 
  • Gilla
PurreP och 3 till
  • Laddar…
Men fy faan. Man kan ju inte ens öppna dörren till huset utan att man slår upp den rakt i en bil! Så där kan man ju inte bo för fan. Antingen löses huset in till dyra pengar eller så får man dra vägen längre bort. Tycker det ser ut som ren terror not dig. Avrinning?? Det lägger man väl upp fina gatstenar för att lösa?? Ska du ha en gyttjepöl liggandes utanför dörren som förstör fasaden varje gång någon åker förbi? Upp med farthinder typ en jävla klump som dom får kliva ur bilen för att kolla om det ens går att ta sig över. Kommuner är jordens avgrundshål för chefer. De som jobbar där skulle inte få ett endaste rätt på ett nationellt prov för 12åringar, och dessa dumhuvuden ska råda över din fastighet? Din plats där du bor! Åk in på kontoret direkt och slå näven i bordet. Skrik som en gorilla tills dess att de fattar ett beslut som du kan svälja. Avsluta med att kasta påsar med avföring på väggarna i kommunhuset för att visa hur eländigt du haft det. Det ska stinka faaan innan du är klar.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
SkruvadVision och 29 till
  • Laddar…
Jag känner till dom där svinen. Nästa steg blir att dom bygger en cykelväg precis vid knuten. Dom kommer inte ge sig innan dom passerar genom huset.
 
  • Haha
  • Gilla
Mörner och 9 till
  • Laddar…
M M.Peterson skrev:
Det stämmer allmän väg. Får kolla på ritning var vår tomtgräns börjar, Kanske inne i vardagsrummet:)
Men trots det tycker jag att de borde varit lite mer varsamma. Sen är ju nästa fråga vad jag som tomtägare kan göra för att undvika lera på väggarna igen. Kanske får ta bort gräs själv och lägga sten...tack för informativt svar.
En killgissning är att lastbilarna tycker det är trångt att mötas och därmed kör utanför vägen.

Lägga sten skulle kunna vara en bra idé, men tycker ändå steg 1 borde vara att reda ut var din tomt börjar.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Men fy faan. Man kan ju inte ens öppna dörren till huset utan att man slår upp den rakt i en bil! Så där kan man ju inte bo för fan.
Det finns massor av sådana här hus som ligger nån meter från vägen, särskilt på landet.
TS har ju ändå gott om plats, kolla grannen längre fram, där kan vi snacka nära 😮
Ett gult hus placerat mycket nära en landsväg med en annan fastighet i bakgrunden.
 
  • Gilla
Pallewea och 8 till
  • Laddar…
Naturligtvis måste gräskanten vara lägre än asfalten. Var går gränsen mellan vägområdet och din tomt?
 
Det här är ju som att spela GeoGuessr 👍
 
När hus och väg placerades så där vad det nog främst hästvagnar som passerade.
 
  • Gilla
yalazy och 9 till
  • Laddar…
Så ser många skånska byar längs med gamla landsvägar ut, detta är exempelvis Böste:
 
  • Typisk gata i skånsk by Böste med vita hus längs landsväg och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503 och 8 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Men fy faan. Man kan ju inte ens öppna dörren till huset utan att man slår upp den rakt i en bil! Så där kan man ju inte bo för fan. Antingen löses huset in till dyra pengar eller så får man dra vägen längre bort. Tycker det ser ut som ren terror not dig. Avrinning?? Det lägger man väl upp fina gatstenar för att lösa?? Ska du ha en gyttjepöl liggandes utanför dörren som förstör fasaden varje gång någon åker förbi? Upp med farthinder typ en jävla klump som dom får kliva ur bilen för att kolla om det ens går att ta sig över. Kommuner är jordens avgrundshål för chefer. De som jobbar där skulle inte få ett endaste rätt på ett nationellt prov för 12åringar, och dessa dumhuvuden ska råda över din fastighet? Din plats där du bor! Åk in på kontoret direkt och slå näven i bordet. Skrik som en gorilla tills dess att de fattar ett beslut som du kan svälja. Avsluta med att kasta påsar med avföring på väggarna i kommunhuset för att visa hur eländigt du haft det. Det ska stinka faaan innan du är klar.
Och när "gorillan" skrikit färdig och kastat skit blir svaret "men det är Trafikverket" som är väghållare.🤣🤣
Ungefär som han i England som körde med gödselspridare längs med vad han trodde var kommunhuset, men tyvärr tagit fel.
Men jag läser ironi i inlägget, hoppas jag.😉
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.