Vår BRF har fått ett tak åtgärdat då det inte höll tätt.
Fakturan kan kännas kraftig, men det är bara att betala och se glad ut.
Men innan jag betalar tänker jag be om en bättre specad faktura.
De ska absolut speca materialet, men hur mycket kan jag kräva att de specar tiden?
Ska man bara acceptera en klump på 54 timmar eller kan jag kräva att de specar upp tiden
för olika moment?

För övrigt jag övertygad om att företagen saltar sina räkningar när de är en BRF som betalar. De vet att det väldigt sällan att någon har koll på hur mycket de är där samt att styrelsen/kassören inte har tid att ta in en massa offerter, undersöka vad som är rimligt kostnad osv.

En trött ekonomiansvarig i en medelstor BRF
 
  • Faktura på svenska för arbete och material, med moms och totalbelopp, bankgirobetalning noterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MagAsp skrev:
Vår BRF har fått ett tak åtgärdat då det inte höll tätt.
Fakturan kan kännas kraftig, men det är bara att betala och se glad ut.
Men innan jag betalar tänker jag be om en bättre specad faktura.
De ska absolut speca materialet, men hur mycket kan jag kräva att de specar tiden?
Ska man bara acceptera en klump på 54 timmar eller kan jag kräva att de specar upp tiden
för olika moment?

För övrigt jag övertygad om att företagen saltar sina räkningar när de är en BRF som betalar. De vet att det väldigt sällan att någon har koll på hur mycket de är där samt att styrelsen/kassören inte har tid att ta in en massa offerter, undersöka vad som är rimligt kostnad osv.

En trött ekonomiansvarig i en medelstor BRF
Är det inte tvärtom att det är större sannolikhet att det är en duglig inköpare på en BRF. Dom har ju ett helt gäng att välja på.

575 kr låter väl inte orimligt för takarbete?
Tror det måste vara minst två pers vid takarbete. Då är det 28 timmar a 2 pers. Då hanterar dom mtrl för 1000 kr i timmen. Kan väl vara rimligt.

Gick ställningen runt huset? Hur många våningar är det?
De skall byggas av certifierade ställningsbyggare. Kanske inte är en orimlig summa?
Materialet är väl bra att be att få en mer detaljerad spec på.

Och så kanske vad dom faktiskt utförde för jobb. Den beskrivningen kan ju BRF vilja ha kvar för framtiden.
 
Vad gör det för skillnad om de specar tiden och materialet? Alltså är det något som inte stämmer enligt dig? Det är ju först om du har räknat färre (eller fler) timmar än de, som en specifikation blir nödvändig eller intressant. Detsamma gäller till stor del även materialet. Det verkar mest som om du är ute för att krångla. Var uppriktig i så fall, och säg att du tycker det låter dyrt. Men sen är ju även frågan vad ni kommit överens om från början?
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Gentemot privatperson måste de kunna spela ungefär vad som gjorts varje dag, antal timmar varje dag osv. Osäker på om det gäller när det är en juridisk person som är kund.

Men om jag gissar lite löst vad arbetet var, så låter det inte som jättemycket tid. Om man tänker sig rivning av bef. plåt. lite verkstadsarbete med att kapa till bitar och kantbocka dem. Montering falsning, transport av rivn material.

Men det är klart vi vet ju inte om detta var 300m plåtkant eller 10m.
 
D daVinci skrev:
Är det inte tvärtom att det är större sannolikhet att det är en duglig inköpare på en BRF. Dom har ju ett helt gäng att välja på.
För står inte vad du menar. Vi i BRFen har inga inköpare, det tror jag inga små och medelstora BRFer har.
Det är vi i styrelsen som får ta in offerter på det som ska göras.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
När jag hyr in arbetskraft i tjänsten ber jag alltid om en speciferad faktura alt timsedel.
Ingen har någonsin knorrat om det.
Bråkstakar riskerar ju inte få sälja fler timmar....

Är det frågetecken om tidsåtgång reder man ut det med sälj-kontakten.
 
A AG A skrev:
Vad gör det för skillnad om de specar tiden och materialet? Alltså är det något som inte stämmer enligt dig? Det är ju först om du har räknat färre (eller fler) timmar än de, som en specifikation blir nödvändig eller intressant. Detsamma gäller till stor del även materialet. Det verkar mest som om du är ute för att krångla. Var uppriktig i så fall, och säg att du tycker det låter dyrt. Men sen är ju även frågan vad ni kommit överens om från början?
+ 100.000 kr är mycket pengar. Om det är för dyrt eller inre kan jag inte avgöra, en specad faktura gör det ju lättare att få en uppfattning om det.
 
M MagAsp skrev:
För står inte vad du menar. Vi i BRFen har inga inköpare, det tror jag inga små och medelstora BRFer har.
Det är vi i styrelsen som får ta in offerter på det som ska göras.
Det jag menade var att i en BRF (givet att det inte är en pytte BRF med 4 lägenheter) så finns en stort urval av personer. Dels så finns flera dugliga som kan sitta i styrelsen, och så då kan agera inköpare. Dels kan det finnas dugliga inköpare i föreningen som kan, på styrelsens uppdrag, agera inköpare.

Brukar finnas många med stort självförtroende som anser sig vara goda förhandlare. Bara att höra efter vilka som vill göra en insats i en upphandling.

Ditt jobb är då bara att vara the missing man som skall godkänna upphandling.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det jag menade var att i en BRF (givet att det inte är en pytte BRF med 4 lägenheter) så finns en stort urval av personer. Dels så finns flera dugliga som kan sitta i styrelsen, och så då kan agera inköpare. Dels kan det finnas dugliga inköpare i föreningen som kan, på styrelsens uppdrag, agera inköpare.

Brukar finnas många med stort självförtroende som anser sig vara goda förhandlare. Bara att höra efter vilka som vill göra en insats i en upphandling.

Ditt jobb är då bara att vara the missing man som skall godkänna upphandling.
Om det vore så enkelt.
Vi har drygt 90 medlemmar. Att hitta någon som är villig att engagera sig är hopplöst.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Håller helt med dig, suttit i ett par Brf styrelser och det är skrämmande vad som upphandlas/betalas och hur företag utnyttjar det.
 
Vad exakt har nu beställt? Fakturan ska avspegla beställningen. Har ni beställt ”laga taket” är det vad som dyker upp på fakturan som en klumpsumma. Har ni beställt 50 timmar arbete, transport, hyra av ställning, 250 takpannor, 5 rullar takpapp blir det en mer detaljerad faktura.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Det jag menade var att i en BRF (givet att det inte är en pytte BRF med 4 lägenheter) så finns en stort urval av personer. Dels så finns flera dugliga som kan sitta i styrelsen, och så då kan agera inköpare. Dels kan det finnas dugliga inköpare i föreningen som kan, på styrelsens uppdrag, agera inköpare.

Brukar finnas många med stort självförtroende som anser sig vara goda förhandlare. Bara att höra efter vilka som vill göra en insats i en upphandling.

Ditt jobb är då bara att vara the missing man som skall godkänna upphandling.
Förlåt men jag tror du lever i en låtsasvärld här. Generellt vill bostadsrättshavare inte alls sitta i styrelser och om någon verkligen vill sitta där är de inte sällan typen som vill kontrollera sina grannar snarare än att genomföra underhållsåtgärder, d v s de är intresserade av sociala spel snarare än fastigheter. Och så finns gruppen som "ställer upp", det är dessa som får BRFerna att rulla men de går ofta in med insikten just att de ställer upp så deras nivå på arbetet är så lågt som möjligt i tidinvestering. Men dessa individer håller i alla fall över tid. Till sist har vi projektarna som går in av skälet att de ser en möjlighet att styra upp saker, gärna på samma sätt som på sin arbetsplats. Men de tröttnar snart efter att de har skrivit en GDPR-policy som ingen bryr sig om eller har digitaliserat tvättstugebokningen.

(EDIT: Förlåt det var mörkt, men det är en jäkla fuktig höstmorgon utan minsta tillstymmelse till sol.)
 
  • Haha
  • Älska
MsTake och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad exakt har nu beställt? Fakturan ska avspegla beställningen. Har ni beställt ”laga taket” är det vad som dyker upp på fakturan som en klumpsumma. Har ni beställt 50 timmar arbete, transport, hyra av ställning, 250 takpannor, 5 rullar takpapp blir det en mer detaljerad faktura.
Om du beställer arbete på löpande räkning så skall hantverkaren specificera dels vilka timmar som arbetats varje dag, dels ungefär vad man gjort under dagen. Givetvis inte ned till varje spik. Men typ: rivning, mätning, bocka plåt i verkstaden, montera, städa. Fakturan skall vara så utformad att jag som beställare har möjlighet att bedöma skäligheten i den fakturerade summan. Detta gäller formellt vid arbete mot privatperson, är osäker på om en juridisk person som beställare kan ställa samma krav, om det inte avtalats. Men jag tror det.

Har du däremot ett fast pris, så skall fakturan bara vara den avtalade klumpsumman, med spec av hur mycket som är arbete för ROT avdrag. Då är det irrelevant med detaljer eftersom det avtalade priset gäller, oavsett om hantverkaren lyckas färdigställa på halva den förväntade tiden, eller dubbla.
 
Claes Sörmland
Jag har suttit några år med de där fakturorna från företag som genomfört underhållsåtgärder. Och jag vet inte om jag blir så mycker gladare om de för detaljerad arbetsdagbok som vissa företag för. Man blir s a s inte gladare av att läsa hur verktyg glöms, all tid som ägnas åt att åka runt i Stockholms förorter för att hämta verktyg och all tid man bokar av för att hitta parkeringsplats. Men det blir i alla fall konkret vad man betalar för...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du beställer arbete på löpande räkning så skall hantverkaren specificera dels vilka timmar som arbetats varje dag, dels ungefär vad man gjort under dagen. Givetvis inte ned till varje spik. Men typ: rivning, mätning, bocka plåt i verkstaden, montera, städa. Fakturan skall vara så utformad att jag som beställare har möjlighet att bedöma skäligheten i den fakturerade summan. Detta gäller formellt vid arbete mot privatperson, är osäker på om en juridisk person som beställare kan ställa samma krav, om det inte avtalats. Men jag tror det.

Har du däremot ett fast pris, så skall fakturan bara vara den avtalade klumpsumman, med spec av hur mycket som är arbete för ROT avdrag. Då är det irrelevant med detaljer eftersom det avtalade priset gäller, oavsett om hantverkaren lyckas färdigställa på halva den förväntade tiden, eller dubbla.
Det är juridisk person här.

Även för privatpersoner kan väl fakturan innehålla endast en total för arbetet. Sedan kan kunden kräva detaljerad redovisning, men det behöver väl inte nödvändigtvis stå på fakturan. Men beror naturligtvis på omfattningen av arbetet, är det 40 timmar eller 1000 timmar. Nu vet vi inte vad som beställts, vilket var min poäng.

På mitt arbete blir det krångel om inte fakturan exakt avspeglar beställningen. Samma poster som står i beställningen måste stå på fakturan.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.