Hej,

Vill beskära/fälla en björk som delar stubbe med en stor björk.
Kan jag kapa/beskära det markerade trädet/grenen utan att skada den stora björken?
 
  • Två björkstammar som delar stubbe, en med markerad gren, i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Björk med markerad stam för beskärning, sammanväxt med en större björk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det funkar.
Björkar växer som ogräs, har sett hur en helt ny Björk har växt upp från en stubbe.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Att ta grenar går utmärkt, det går dock inte att toppa en Björk.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Att ta grenar går utmärkt, det går dock inte att toppa en Björk.
Varför kan man inte toppa?
Jag har en liten björk som växer inne i en liten hönsgård med nättak.
Där har jag toppat den, när den börjar försöka ta sig upp genom nätet.
Vad kan hända menar du?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför kan man inte toppa?
Jag har en liten björk som växer inne i en liten hönsgård med nättak.
Där har jag toppat den, när den börjar försöka ta sig upp genom nätet.
Vad kan hända menar du?
Vet inte om det är jag som haft otur men dom jag tagit toppen på har dött (savat ihjäl sig?)
Tyckte det var en bra höjd att ersätta den till vänster med men det gick visst åt fanders :-/
 
  • Avkapad stam av ett träd bland grönskande träd och buskar i en skogsmiljö vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
RSRC och 2 till
  • Laddar…
Beror ju helt på hur stor och gammal björken är. Sly och unga träd brukar klara sig men risken är med stigande ålder att de får ett växtsätt som gynnar röta och de blir inte så långlivade. Äldre björkar kapar man inte.
Däremot den på bilden med sidostammen kan gå att ta bort men risken är stor för att det går röta i resterna och ned roten.
 
  • Gilla
ason och 1 till
  • Laddar…
Framför allt brukar de se hemska ut.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Björkar tillhör de träd som inte bör beskäras, dels för att de tillhör "blödarna" men också för att de för alltid kommer att se stympade ut om man kapar stammen eller grova grenar. Däremot går det bra att stamma upp genom att ta bort enstaka grenar som ligger för lågt. Detta bör göras under JAS för att undvika att trädet savar alltför mycket. Kapar man en gren bör snittet göras strax utanför grenkragen för att underlätta för trädet att valla över såret. Inga "rockhängare" bör lämnas på stammen. Trädet kan inte valla över och det blir en inkörsport till röta.
Björk har en genomgående stam, kapar man den på höjden bildas snabbt en kvast vid såret när trädet försöker kompensera den förlorade bladmassan, samma sak händer om man kortar in grova grenar. Björken har för alltid förlorat sin karaktär. En stympad björk är ingen vacker syn, bättre att ta bort trädet om det blivit för stort.

Som svar på frågan, visst går det att ta bort den mindre stammen men det blir ett stort sår som kommer att ge upphov till röta.

http://greenspire.se/vad-ska-man-helst-lata-bli-att-beskara/
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Varför pratar ni om att toppa? TS har en stor och en liten björk som "delar stubbe" och vill fälla den lilla. Jag skulle inte tveka utan bara köra på.
 
  • Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
Inga problem alls att kapa ena stammen helt och hållet! Går bra att göra nu på en gång om den inte börjat fälla löv ännu. Om det dröjer får du vänta tills lövsprickningen är klar annars får du problem med savning från stubben till våren.
Om den lilla hade varit rakare hade jag valt att spara den istället, de växer ju rätt snabbt.

TomasJor: Inte konstigt alls att den dog, den har ju inga grenar. Man måste lämna en ordentlig krona som suger upp sav. :dizzy:
 
Då vi inte vet om de lilla trädet är ett eget träd eller en del av de stora skulle ja lämna en liten högre stubbe (inte jämns med mark) med lutning för att minska risken för röta.
 
  • Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Avsticket till höger utgår från stubben.
Ser ut att vara helt sammanväxt.
 
  • Två sammanväxta träd med ett avstick åt höger från stubben i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_H Anna_H skrev:
TomasJor: Inte konstigt alls att den dog, den har ju inga grenar. Man måste lämna en ordentlig krona som suger upp sav. :dizzy:
Det fanns...när jag kapade...men tydligen inte tillräcklig...
Borde väl ta ner den där pinnen men av någon konstig anledning har jag sparat den, troligen som ett monument över totalt misslyckad trädgårdsskötsel
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Såga på ett ungefär enligt linjen, lutande, så ska det gå bra!
Träd med markerad såglinje i rött, ängsmark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Såga på ett ungefär enligt linjen, lutande, så ska det gå bra!
[bild]
Gör ett riktskär och ett fällskär.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.