Hejsan, jag undrar bara hur mycket kabel (FQ) som går åt vid infälld installation i en 1.5 våningsvilla på ca 120 kvm? Borde inte vara så mycket eller? Tänker rent generellt hur mycket tror ni går åt? :thinking:
 
Beror ju rätt mycket på hur mycket eluttag det är i huset...
 
T T-O skrev:
Hejsan, jag undrar bara hur mycket kabel (FQ) som går åt vid infälld installation i en 1.5 våningsvilla på ca 120 kvm? Borde inte vara så mycket eller? Tänker rent generellt hur mycket tror ni går åt? :thinking:
Jag gissar på 3-4 rullar vardera av brunt, blått och gröngult och 1-2 rullar av kompletterande färger.
 
T T-O skrev:
Borde inte vara så mycket eller?
Vad är mycket? 15 grupper med snittlängden 15 meter från centralen ger 675 meter. Är det mycket? Då är inte en enda "belysning" medräknat utan bara att "dra ut" femton enfasgrupper.

Har man sen 75 spottar i taket blir det nog "lite" mer... Finns säkert tumregler men allt beror på hur komplex installation man har. Sen är nog inte FQ den stora kostnadsposten så jag är lite nyfiken på varför frågan ställs. Det går ju liksom åt det som går åt...
 
Räcker nog inte med 1000 m
 
Beror lite på om du har centralerna mitt i huset och om du har en per plan eller bara en.

Jag byggde med en central per plan och en i garaget. Tror jag gjort av med ca 900m EQ/FQ och 200m 2-ledarkabel till spottar, 120m KNX och 15m 4x10 på drygt 250m2.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Beror ju rätt mycket på hur mycket eluttag det är i huset...
I fall jag har räknat rätt är det 28 vägguttag och 8 lamputtag.
 
Och hur många uttag per rum/plan? Avstånd till centralen?
 
S
Omöjligt att svara på.
Vi gjorde en elinstallation i ett 120m2 hus med inredd vind. 3,7km slang gick det åt, vet inte hur många mil FK det blev men det var mycket
 
Jag har ett minne från back in the days av tre-fyra knippen rör och en kilometer FK1,5 eller så...ett knippe rör är (eller var) 156 meter. Men det var tidigt 90-tal, inga spottar tex.
 
SueCia, nu tror jag att du mins fel. 3,7 km slang låter oerhört mycket för en så pass liten villa. Redan en fjärdedel är rätt mycket.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är mycket? 15 grupper med snittlängden 15 meter från centralen ger 675 meter. Är det mycket? Då är inte en enda "belysning" medräknat utan bara att "dra ut" femton enfasgrupper.

Har man sen 75 spottar i taket blir det nog "lite" mer... Finns säkert tumregler men allt beror på hur komplex installation man har. Sen är nog inte FQ den stora kostnadsposten så jag är lite nyfiken på varför frågan ställs. Det går ju liksom åt det som går åt...
Det är ju ett litet hus (120 kvm boyta). På nedervåningen är det en trefasgrupp och 7 enfasgrupper. På övervåningen är det 2 enfasgrupper. Elcentralen sitter centralt på nedervåningen. Belysningsmässigt har vi 50 spottar (80 cm mellan två spottar) och 8 lamputtag.
 
Violina Violina skrev:
Och hur många uttag per rum/plan? Avstånd till centralen?
Får mäta lite och återkomma angående elcentralen. Den sitter centralt men kan inte ge exakt siffra på avstånd mellan uttag och elcentral. Det verkar som att grupperna är dragna till kopplingsdosor och sedan vidarekopplat från kopplingsdosorna till uttagen så kan ju även bli missvisande om man räknar avstånd från elcentral. :)

På nedervåningen har vi 17 uttag och på övervåningen 11 uttag.
 
Den som har husritningen borde kunna göra bästa uppskattningen. Märk ut vart centralen och eldosorna ska sitta, mät och multiplicera med tre.
Det är för andra som att svara på hur långt är ett snöre.

Jag var hemma hos en styr- och reglertekniker som hade högst en meter mellan dosorna längs både golv och tak en gång. Han kunde fjärrstyra allt möjligt (inte trådlöst). Jag kommer inte ihåg hur många km elrör han sa att han hade i väggarna men det fick nog inte plats mer. :)
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
När vi flyttade in i vår villa från -56 så drogs all el om till nya FK och in med jordkabel (inte av mig om någon undrar...) och då gick det åt ca 1,2 km kabel.
Vi hade då 105 kvm bostadsyta och 100 kvm källare med 50-tals standard så det är:
2 VU, 1 brytare och ett lamputtag i varje sovrum (3 st)
5 VU och 2 brytare samt 2 lamputtag i v-rum
4 VU 2 brytare och 2 lampor i kök/matplats
i källaren var det 1 uttag i en änden av huset, 1 i andra änden av huset, 1 i tvättstuga och 7 taklampor totalt.
2 lampor utomhus, vid entrédörr och altan.
Elcentralen sitter centralt (sic!) i källaren. Huset ca 7,5x15m

I tillbyggnaden som vi gjorde där vi la på ett våningsplan + ny entré, nytt badrum på nv och hyfsat mycket kontakter har vi
- 4 VU, 1 2-pol brytare, 1 taklampa och 1 takuttag i fönstersmygen x 4 sovrum
- 6 uttag, 12 spotlights; 5 brytare i hall och entré (totalt)
- 1 VU, 1 taklampa och 1 spegellampa och 2 brytare x 2 (bad+ toa)
- 6 VU, 6 belysningspunkter, 4 2-pol brytare samt 3 lamputtag i fönstersmygar i nytt vardagsrum
- 2 VU + 2 fasta lampor på balkong
- 1 VU, 1 brytare och 1 lampa på vinden
Detta kopplades till en ny undercentral på öv men en del el drogs ner till bv då det var "fullt" i gamla centralen och här gick det åt nästan 3 km FK

Det beror alltså väldigt mycket på vilken standard man har och även hur det dras/fördelas. Jag har i nya delen av huset 2 grupper per rum, för att ha lite VU och någon belysning per grupp så inte allt slocknar samtidigt om en säkring löser ut och även två grupper för VU i vardagsrummet och två för belysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.