Hej!

Håller på med ett garage, som ger möjlighet till ett mindre sovloft som kan fungera som gäststuga.
Jag skulle nu behöva lite hjälp med att uppskatta hur mycket isolering jag behöver för att gäster inte ska frysa om de sover över.

De lutande bjälkarna i takstolarna är av 45*120.
Så med ca 2 cm luftspalt under råsponten har jag ca 10 cm.
Det är lite frestande att bara isolera enligt denna tjocklek för att spara takhöjd.
Men det kanske innebär att man fryser?

Av en slump sitter jag även på ett parti cellplast med skivor på 5 cm tjocklek.
Jag har för mig att detta nästan är bättre än isoleringsull.

Så vad tror ni om att lägga dubbla 5 cm cellplast omlott, räcker det?
Eller kommer svärmor komma instormandes mitt inatten? ;-)

Stort tack på förhand!
Fredrik
 
Fryser.. man fryser inte ute fast det är några minus.. iallfall inte om man har en Rejäl brasa att värma sig vid. ;)

Något element där uppe borde väll räcka.

Cellplasten har ett bättre isoleringsvärde änn miniralull. litet bättre.
Ditt problem med cellplasten kan bli att det inte blir tätt mellan cellplasten & bjälkarna. Så du kan få kalldrag i mellan Cellplasten & bjälken.

Sen bör man ju helst undvika cellplast i garage och likande med tanke på brand risken. bygger man ett nytt garage i dag så ska det vara en brandcell.

Men nu har du ju redan cellplasten så kör på.
 
Hej
Har en friggebod som är isolerad med 95mm mineralull och ett 750w element.
2 fönster med dubbelglas.
Det funkar utmärkt att hålla 20 grader, åtminstånde till minus 12-14 grader. (kallast jag haft när stugan nyttjats.)

Har stugan uppvärmd bara när den används, ska vid nästa tillfälle mäta hur mycket el som går åt. Kan ju inte bli mer än 18kwh om elementet skulle gå för fullt dygnet runt.
/m
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.