Hej!
Hur mycket isolering behöver jag på ytterväggarna i en något sånär vinterbonad stuga? Stugan används inte under vintern, inte ens värme på, men det måste vara frostfritt.

TACK
 
Frostfritt men ingen värme?
Hur ska det gå till......? ;)
 
Ställ in hästen ;D
 
Är det barn vi har att göra med här eller?
Som det är i resten av stugan är det frostfritt och ingen värme, men jag vet inte hur mycket isolering där är.

Inga barnsvar TACK!
 
Bob_the_builder
Frågan är då bara hur det håller sig frostfritt? Är det solinstrålningen som ger tillräckligt tillskott? Utan att vilja bli beskylld för barnsligheter så är det ju så att isolering inte GENERERAR värme, den behåller den (ett tag). Det är omöjligt att ge dig ett svar. Det är ju helt beroende av yttre faktorer såsom utetemperatur, soltimmar, vind mm. Om det är en utbyggnad som är på gång så lär du väl i alla fall öppna någon vägg där anslutningen ska ske. Då ser du hur mycket det är isolerat.
 
Oj då. :surprised:

Om jag formulerar om mig:
Hur kan stugan vara frostfri utan värme?
Ligger den i Sverige överhuvudtaget?

Den geografiska placeringen är viktig för dimensionering av isoleringstjocklek - det är liksom lite kallare i Kiruna än i Ystad.
 
Hur har du tänkt egentligen ??? Bor du i en del av Sverige som har "riktig" vinter kommer det, om du inte har någon värme, oundvikligt att bli minusgrader inomhus. Som Bob_the_builder skrev genereras ingen värme från isoleringen. Du måste naturligtvis ha en termostatreglerad värmekälla i kombination med isolering för att kunna få frostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.