Hej.

Är ny här på detta eminenta forum, håller på att totalrenovera ett trähus som är byggt på 40-talet.
Så kommer nog att behöva en hel del hjälp och råd framöver av er här på forumet :)

Det jag funderar på just nu är precis vad som står i rubriken, hur mycket isolering bör jag ha i mellanbjälklaget då jag har golvvärme på övervåningen?

Normalt har man väl 70 eller 95 mm. Men funderar på om jag borde ha mer när jag har golvvärme?

Har sökt här på forumet men hittar inte precis svar på min fråga.

Undrar också vilken typ av isolering jag bör använda?

Bjälklaget är 195mm.

Tack på förhand! :)

Mvh // Johan
 
Du kan ju för ljud isoleringens skull isolera 195mm. Annars för värmen så spelar det nog mindre roll, då värmen vill uppåt. Du kan ju ha paroc(stenull) eller isover(glasull) det är samma isolervärde på dom, 37. Skulle tro att stenullen är lite billigare.
 
Ok, ljudisoleringen tror jag räcker med en 70mm.
Blev lite osäker just vad beträffar golvvärmens värmespridning neråt. Har nämligen hört att jag borde isolera med 195mm eftersom jag ska ha golvvärme så inte värmen går ner i golvet för mycket. Andra säger att det inte behövs?
 
Tillverkarna brukar rekommendera ca 5cm direkt under golvet/rören, tror det är för att undvika att luften rör sig i facken då värmen regleras. Men lägger du slangen i ex cellplast borde det inte behövas annat än för ev ljudisolering.
Själv fyllde jag upp med ekofiber, en liknande (som fixar fukt hyfsat) produkt kanske är värt att titta på då du saknar diffspärr ut mot yttervägg.
 
Jag har beställt spårade golvspånskivor redan, och värmefördelningsplåtar.
 
Någon mer med nån åsikt om detta? Eller ska jag köra på 95mm isolering?
 
Min åsikt: isolera end för ljud. För värmen behövs det inte ur ekonomisk synvinkel. Obs gäller bara om det är uppvärmt utrymme under.
 
Det låter rimligt, ja det är uppvärmt våningen under :)

Jag beställer nog 95mm glasull :)
 
mitt mellanbjälklag är 220mm, där isolerade jag fullt = 220mm. inte för värmen men för att minimera ljud mellan våningsplanen.
 
Jag har för mig att LK rekommenderar fulla bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.