Jag har tänkt isolera innerväggarna när dem åker upp. Har haft tanken på att bygga innerväggarna 70mm, men ska man ha 70mm eller 45mm isolering i dessa väggar?

Jag har fått för mig att man får bättre ljudisolering genom att ha 45mm isolering. Sen ska även spån eller OSB + gips upp på alla väggar =)
 
70
 
Immobil Immobil skrev:
70
enkelt, tydligt, rakt. tack
 
M mattiasohult skrev:
Hittade denna tråden, dock från 2010.

[länk]

Kan du motivera ditt korta svar
M mattiasohult skrev:
Hittade denna tråden, dock från 2010.

[länk]

Kan du motivera ditt korta svar? :D
Du lär ju få ett bättre U-värde med tjockare isolering.
 
Claes Sörmland
M mattiasohult skrev:
Jag har tänkt isolera innerväggarna när dem åker upp. Har haft tanken på att bygga innerväggarna 70mm, men ska man ha 70mm eller 45mm isolering i dessa väggar?

Jag har fått för mig att man får bättre ljudisolering genom att ha 45mm isolering. Sen ska även spån eller OSB + gips upp på alla väggar =)
Det viktigaste för ljudisolering är att väggen är tät, ljud söker sig vanligen mellan rum genom otätheter. Det andra som är viktigt för ljudisolering är att väggen är tung så att den inte kan svänga med ljudvågarna. Först på tredje plats kommer isolering i väggarna skulle jag säga.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Jag har tänkt isolera innerväggarna när dem åker upp. Har haft tanken på att bygga innerväggarna 70mm, men ska man ha 70mm eller 45mm isolering i dessa väggar?

Jag har fått för mig att man får bättre ljudisolering genom att ha 45mm isolering. Sen ska även spån eller OSB + gips upp på alla väggar =)
Rent teoretiskt behöver du fylla 1/3 av volymen med isolering. Däremot är det jollrigt med 45 i 70 regel. Man kan behöva isoleringsclips.
Som Claes påpekade är det täthet och sen vikten på skivorna samt avståndet mellan skivorna som är av betydelse.
 
Okej, så det finns inget negativt med att ha 70's isolering istället för 45?
 
M mattiasohult skrev:
Okej, så det finns inget negativt med att ha 70's isolering istället för 45?
Nope inga negativa effekter.
 
  • Gilla
mattiasohult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.