Hej alla, jag hoppas jag hittade rätt rubrik i forumet. Min plan är att bygga ett utekök på min nybyggda altan.
Planen är att regla upp en konstruktion likt en platsbyggd köksstomme som ställs på altanen och sen gjuta en betongskiva med armering som läggs på konstruktionen med urtag för vask och grill.

Nu till frågan.
Enligt mina beräkningar så kommer betongskivan att vara ca: 4 kvm (5,8m,*0,7m) totalt minus urtag för vask och grill. Grillen i sig tjänar jag ingen vikt på då den väger ca: 50kg.
Totalt räknar jag 400kg (100kg/kvm) plus vad jag nu kastar in i skåp.
Tillkommer gör vindskydden som ska fästas runt samt ett gäng 100kg gubbar som står och snackar medans man grillar i nya köket.

Hur ska man rimligtvis räkna för bärigheten i altanen. Vad behöver jag ta reda på för att inte riskera att hela altanen sjunker i hörnan. Vad kan man göra för att förstärka altanen etc. All hjälp och tips uppskattas
 
  • Top view illustration of a backyard with a planned utekök area marked on an altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om altanen är konstruerad efter "konstens alla regler", så ska den hålla för minst 200 kg/ m2. Men sannolikt håller den för ännu mer.
 
S
Det ska inte vara några problem om inte altanen är underdimensionerad. Vill du ha det veriferat med beräkning behövs en skiss på uppbyggnaden samt virkesdimensioner på bärlina, golvreglar respektive centrumavstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.