Hej
Vi har grävt upp längs kortsidan på vårt hus och ska nu till att lägga ner grus. Frågan är hur mycket ska vi lägga ner? Vi har torpargrund så vi har bara grävt ca 60 cm. I botten har vi hört att man ska lägga singel och sedan rör och singel igen. Men hur mkt ska det ligga i botten? Och har det någon betydelse storlek på gruset? Vårt ligger runt 8-10 mm och grävaren som kom hit med det kallar det krossgrus.
mvh
Lis
 
Viktigast är att dräneringen ligger UNDER grunden d.v.s. att allt vatten ska rinna ner till dräneringsrören i stället för blöta upp grunden/plintarna.
Det är även viktigt att lägga geotextilduk mellan jord och det dränerande gruset så att det inte blandar sig.
 
Under grunden, kan tolkas fel ;)
Nivån på rörena skall vara lägre än nederkant på grunden..
Sen är ju frågan om mitt "förtydligande" gjorde saken tydligare.. :p
 
Tack för svar, vi har torpargrund så särskilt djupt ska man inte gräva eftersom hela huset då kan flyttas.

mvh
Lis
 
Som Matti förtydligade (förvirrade ? )
Gräv UTANFÖR grunden sett ovanifrån men UNDER nivån för grunden sett från sidan.
Mer förvirrad eller ???
 
;D
Först när jag skrev det verkade det hur klart som helst sen när jag läste igenom det igen så var det rätt förvirrande, det är inte alltid lätt att skriva så att man inte kan missförstå det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.