Har gängat ett 1/2tums stålrör utvändigt, och sedan monterat på över gång från 1/2" till 3/4" och sedan en kulventil. Har använt gäng tape. Men får det inte tätt, det kommer någon droppe då och då.
Det är i värmesystemet jag håller på.
Hur mycket gängtape ska man ha på egentligen? har nu haft på ca 8-9 varv.

MVH Anders
 
Skaffa lin och kokt linolja i stället
Om du innan du snurrar på linet kör små "hack" i röret med till exempel en polygrip (nyp runt röret några gånger) får du det tätt! (Mina elementrör är tätade med lin, installerades 1945 och har aldrig läckt i någon skarv)
 
Till värmesystemet / stålrör ska man använda linblåna och linolja. Om du absolut vill använda teflontape så är det bara att linda på tills det blir tätt. Förslag: jacka gängorna tvärsöver lite med en fil så inte linet eller tapen glider av när du skruvar.
 
  • Gilla
3fas
  • Laddar…
Istället för linolja kan man använda Locherpasta.
 
Grundregel för gängteip är refla gängan med exempelvis ett bågfilsblad sen ett varv gängteip per milimeter rör diameter halvtumsrör ca 17 varv tejp.
"Dra gärna i gängan med naglen så du ser gängningen genom teipen"
 
ok tackar så mycket för hjälpen.
Hur funkar det annars med VVS loctite? behöver man varken tape eller lin då? Och är det bra?

Hur hårt ska man egentligen dra åt? Drog ganska hårt nu, är det risk att man sabbar gängorna?

MVH Anders
 
men det är en övergån från stål till kopparrör.

MVH Anders
 
OK Anders
Ta det hela från början så ska du få besked hur du ska skarva i hop


MVH L-Å
 
jo jag har gängat ett 1/2tums stålrör utvändigt, och sedan monterat på övergång från 1/2" till 3/4" och sedan en kulventil. sedan ska jag skarva på i kulventilen med ett 18mm koppar rör (prisorör)
Ska testa att dra på mera varv tepe.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.