Hej
Det är så här att jag och flickvännen har köpt en bostadsrätt som vi vill renovera bland annat kök och badrum i.
Problemet ligger i att föreningen undersöker eventuellt stambyte innom inte allt för länge.
Frågan blir alltså, hur mycket brukar de som utför ett stambyte demolera den övriga inredningen?
Det är ju ett ganska stort ingrepp och man vill ju helst inte ha en helt ny köksinredning sönderslagen och nersölad :p

Eller är jag bara överdrivet skeptisk, det görs kanske snyggt och utan att påverka inredningen allt för mycket?

Kort sagt, kan man renovera nu eller ska man vänta tills efter eventuellt stambyte är överstökat?
 
Om stambytet utförs ordentligt så åker hela badrummet. Alltihop. Köket brukar inte bli lika påverkat, och det man måste flytta går ju att återställa.
 
Jepp, lägg inga pengar på att renovera badrummet innan stambytet. Köket är ju enklare som jon_h skriver. Men jag hade nog väntat med det ändå, lite beroende på hur det ser ut nu, med köksstam mm. Har du t ex köksblandare som sitter i väggen så lär den rivas bort t ex
 
Vänta, då kan du dessutom ha turen att få välja lite själv vart dom nya avsättningarna blir.

/L
 
Om föreningen fortfarande är i undersökningsstadiet gällande stambyte så finns ju även möjligheten att de satsar på en stamrenovering istället för ett komplett stambyte. Det kostar i runda slängar 1/4 av kostnaden för ett stambyte. Det finns ett par olika sätt att renovera stammarna, men gemensamt är att man använder "rör-i-rör"-principen så det blir ingen åverkan på badrum etc.
 
Tackar för era svar och ska höra mig för lite mer med föreningen vad de har tänkt angående det här med stambytet, kanske kan det vara ett allternativ med en renovering istället.
Även om det ju kunde vara kul med ett helt nytt badrum.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.