Hej!

Värmeväxlaren på min luftvattenvärmepump togs nyligen in för reparation och det visar sig att själva växlaren har skador pga yttre våld. Förmodligen någon som försökt hacka någon hackat bort is från den med en spade eller liknande. Det är kanske 30% av ytan som har lite böjda lameller.

Serviceteknikern rekommenderar ett byte av hela växlaren pga försämrad prestanda och risk för läckage. Någon som har någon erfarenhet av detta? Själv tänker jag att bara för att 30% av ena sidan blivit lite böjd både inte har någon jättestor effekt. En fläkt suger luft genom den och värmeväxlarens totala area är ju mycket större än den man kommer åt från ena sidan.
 
Det går inte att säga, du kan faktiskt fått bättre effekt ;)
Troligtvis ger böjda lameller lite mer turbulens bra för avkylning men bör ge större tryckfall och sämre luftflöde. Har du några bilder att bjuda på?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svar! Ska försöka ordna bilder under morgondagen.
Du råkar inte ha någon uppfattning om hur det är med avfrostning? Även den påstod han kunde han fungera mycket sämre med böjda lameller.
 
Hur menade han att det skulle vara sämre? Nu vet inte jag hur illa det är men på bilkylare brukar man rikta upp flänsarna om dom är krokiga.
 
A
Det finns ju Lamellkammar
Skulle inte byta förångare för det lilla.
Skulle dessutom säga att det inte är lönsamt.
 
Översiktsbild av en värmeväxlare med synliga skador på lamellerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av metall med vågräta skåror och flera skador i form av böjningar och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer en översiktsbild och en närbild på skadorna.
 
Förutom sämre verkningsgrad (hur mkt pratar vi? några %?) menade han att det kunde bli en sämre avfrostning där lamellerna var böjda för att isen inte kunde rinna av riktigt.
 
Det där är väl inget att bry sig om? lite krokogt bara men luften tar sig mellan...
 
Frågan är om det ens är mätbart. Du kan räta ut de värsta lite för att stilla sinnet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har du använt den fram till reparationen i det skick bilderna visar?
Hur tycker du värmesiffrorna i ditt hus är? Går det t ex åt mer el nu än några år tidigare, (om du har ngn idé om när skadan kan ha uppstått)?

Precis som framgått i tråden så kan effektiviteten minska (mkt sannolikt), och avisningen försvåras (inte helt osannolikt). Det kan ha en mätbar och signifikant effekt, men det kan också vara försumbart. Det går inte att veta utan att göra tester i "laboratorium". Dock, om du har några års siffror på förbrukning/värme för pumpen/huset innan skadan så kan du jämföra med det som blir nu efter skadan. För att du ska kunna se om det gör ngn skillnad så måste förutsättningarna vara desamma och effekten av lamellerna stor (signifikant). Om ingen uppenbar skillnad i förbrukning kan märkas så är effekten försumbar.

Som också har nämnts så är det tveksamt om en ny växlare blir lönsam. Jag gissar att det är en av, om inte den, dyraste delen i hela pumpen?
 
Bäst är att du inte gör någonting alls pga risken för att du skadar något som kanske précis håller ihop.
Håller med föregående talare om att du faktiskt kan förbättrat verkningsgraden.
Jag kan iaf med 100% säkerhet att du aldrig kommer märka om det kostar mer eller mindre.

Så, gör ingenting åt det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.