Fick detta svar i ett tidigare ämne:

"skeptisk till att du ska ha frånluft fläkten i källaren. Den borde vara plaserad högt upp. Annars motverkar du naturlagarna, bättre att jobba med dem. Det är varm fuktig luft du vill ha ut, varm luft stiger."

Nu undrar jag om någon vet HUR mycket mer kräm man måste ha i fläkten för att kompensera för att man suger frånluften neråt? Problemet är att jag i mitt tvåvåningshus med källare senare vill kunna montera ett FTX-aggregat och det finns ingen vind varför jag tänker att FTXen får sitta i pannrummet och avluft och uteluft får gå genom källar väggen...
 
Det kan väl inte spela nån roill i sammanhanget. Luftens egenrörelse är så väldigt mycket mindre än den strömning som fläktarna åstadkommer.
Men det kanske finns någon annan anledning till att man inte brukar ha FTX-aggregaten i källaren. Annars låter väl inte det så tokigt.
 
  • Gilla
Domarn84
  • Laddar…
"Skorstenverkan" är inte så hög med normala temperaturer, finns ekvation någonstans på SP's hemsida för att räkna ut den.
Om jag inte minns fel hamnar man runt 20Pa tryck av skorstenverkan, och den blir försumbar om du sätter en normal fläkt.
 
Många ventilationssystem sitter i källaren på sjukhus, banker mm. och det bara att kräma på med fläkten lite!!! Risk för ljud, men öka kanalstorlek lite och använd ljuddämpare, det lönar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.