Hej!

Jag funderar på att sätta in ett takfönster över hallen. Vill ha era synpunkter på utformningen av "tratten" till takfönstret och energislöseriet i detta.

Se bilderna:

pp7BfHO.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


qk12rQx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högst upp är det kallvind. Takstolarna är vanliga W-takstolar, så därför blir det en "tunnel" eller tratt som går ner från takfönstret ned till innertaket.
I ena ledden är väggarna i tunneln raka (det är 120 cm mellan takstolarna, så där går det inte att öka). I andra ledden öppnar det upp sig, som man ser på bilden. För att maximera insläpp och få känslan av höjd. Öppningen i taket blir alltså cirka 120x300 cm.


Det jag funderar på är om inte detta blir en "värmefälla" på vintern. Dvs att det samlas värme där och därför blir läckaget geniom fönstret extra stort?

Eller är det inget att oroa sig för? Jag tänker mig ett veluxfönster med någon av deras bättre U-värden (1,1 eller 1,3).

Tack för era synpunkter och råd!
/Bråkis
 
Jag tycker att idén är alldeles lysande, ett stort takfönster kommer att släppa in massor av ljus till båda våningsplanen och det första intrycket när man stiger in i huset kommer att vara väldigt bra. Jag tycker att du ska ta ett så stort takfönster som du kan få in.

Eftersom du kommer att isolera tratten så kommer det enda signifikanta läckaget att bli uppåt.

Jag hade valt ett elektriskt manövrerat fönster med regnsensor så att du kan använda det för vädring på sommaren.

Jag har ingen aning om vad det kan kosta i värme men är övertygad om att ljusinsläppet är värt varenda krona. Jag har själv ett takfönster i badrummet på övervåningen och är helnöjd. Jag tror det är övervånings ljusaste rum.
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Om vi antar att ni har 20 grader inomhus och antar att det pga av "värmefällan" blir 23 grader mot fönsterytan så blir förlusten över hela året för ett takfönster med U-värde 1,3 på 1 kvm ungefär 170 kWh (Gradtimmar*U-värde*yta=128'*1,3*1). Det hade jag inte legat sömnlös för :)

Som referens för gradtimmarna har jag använt: http://www.decatak.se/energibesparing.html
 
qvirre skrev:
Om vi antar att ni har 20 grader inomhus och antar att det pga av "värmefällan" blir 23 grader mot fönsterytan så blir förlusten över hela året för ett takfönster med U-värde 1,3 på 1 kvm ungefär 170 kWh (Gradtimmar*U-värde*yta=128'*1,3*1). Det hade jag inte legat sömnlös för :)

Som referens för gradtimmarna har jag använt: [länk]

Hej! Bra länk. Det var ju inte någon stor extraförbrukning. Då ska vi bestämma oss om vi kommer orka med att tvätta fönstret och om vi tycker det blir snyggt inifrån.
 
Redigerat:
Bråkis skrev:
Hej! Bra länk. Det var ju inte någon stor extraförbrukning. Då ska vi bestämma oss om vi kommer orka med att tvätta fönstret och om vi tycker det blir snyggt inifrån.
Hej. Mitt första inlägg på den här siten.
Eftersom du nämner Velux så finns dom tydligen med nåt "självrengörande" glas så du slipper klättra för att göra dom rena. Köpte själv takfönster för ett tag sen och missade att dom finns med skugggardin också. Körs på samma fjärrkontroll som öppna/stäng.

Henrik
 
Mikael_L
Jag misstänker att ifall ni monterar ett extra glas (i någon slags tillverkad ram) längst ner i "tratten" dvs så det livar med innertaket i övrigt, så kan ni säkert minska energiförbrukningen en hel del.

Dock inte säkert att det är värt det, map på återbetalningstid och mer besvär vid städning och rengöring. :)
 
Byggde ljusbrunnar i ett enplanshus med platt tak en gång. De var 40x40 cm och en meter djupa och gav ljus så där. Det krävdes att solen stod högt på himlen för att ljuset skulle leta sig ner i korridoren under. Sen fick jag tipset klä insidan av brunnarna med spegelglas. Vilken fantastisk skillnad det blev!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.