Vi har köpt en nyproduktion där det står i ritningen att takhöjden i lägenheten är 2,5 m samt hall och badrum är ca 2,3 m. Vid tillträde mätte vi takhöjden som är 2,46 m och 2,2 i hall och badrum. Min fråga är hur mycket höjden får avvika mot ritning? Och hur mycket får takhöjden avvika när det står ”ca” på en ritning?
 
Claes Sörmland
Jag tvivlar på att detta har prövats i domstol. Och då blir det en bedömningsfråga. Utgångspunkten är ju att avtal ska hållas.
 
  • Gilla
Nyproduktion23
  • Laddar…
Enligt AMA är toleransen +/- 20 mm. Men om det står "ca" är det knappast en riktig ritning ni har tittat på. Vad står det i de riktiga ritningarna?
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Vad är AMA? Ritningen vi sett är nog den man ser som kund, jag antar att de som bygger har en annan, mer precis, ritning. Den har vi inte tagit del av. Hur bindande är måtten på en ritning? Om det får avvika +- 20mm betyder det att höjden i vår lägenhet avviker mer. Vilken rätt har jag som köpare?
 
N Nyproduktion23 skrev:
Tack för svar. Vad är AMA?
En samling dokument som i detalj beskriver olika byggnadsmoment och vilka krav som ställs på utförandet.
Används som referens vid upphandlingar och eventuella tvister kring vad som är fackmannamässigt.

https://byggtjanst.se/bokhandel/ama/ama-hus/ama-hus/ama-hus-21
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H Hay Sway skrev:
Du har säkert fått svar på det mesta tidigare (orkade inte läsa igenom alla svar du fått). Så bortse från mitt svar om det är endast upprepning.

Som gammal ordförande i en brf så kan jag bara beklaga att detta hänt. I första hand är det ju viktigt att avgöra om marken är tilldelad bostaden via något avtal, skriftligt sådant. Och då tänker jag att det bör i sådant fall finnas upplåtelseavtal eller nyttjanderättsavtal. Dessa två olika avtal skiljer ju sig avsevärt med vilka rättigheter du har i frågan.

Upplåtelseavtal gör man endast en gång, då mellan första ägaren av bostaden och föreningen. Detta är alltså knutet mellan huset och föreningen juridiskt sett. Upplåtelseavtalet står kvar oavsett vem som bor i bostaden. Är marken med i upplåtelsen så tillhör den bostaden och föreningen kan därmed inte göra anspråk på den. Däremot ska den ses som övrig yta i bostaden att den ska skötas.

Nyttjanderättsavtal är ett avtal mellan den nuvarande boende och föreningen. Det är ett personligt avtal som anger vilken yta får du disponera. Ibland finns även tillägg till dessa avtal eller reglerat i trivselregler eller stadgar där man kanske har en max storlek på altan som får byggas. Ofta står det även hur lång uppsägningstiden är för nyttjanderättsavtalet eller på vilka andra grunder föreningen får säga upp det avtalet. Sådant som sanitära problem kan vara skäl för en uppsägning.

I ditt fall, rent krasst behöver inte styrelsen motivera vad de behöver ytan till. Och så som jag tolkar reglerna så är det snarare att de säger upp din nyttjanderätt eller anser att det finns reglerat någonstans att altan ej är tillåtet på nyttjanderätterna.

Du har en chans att se till att beslutet ej kan genomföras. Om du lyckas samla 2/3 av föreningen till extrastämma 1 och rösta att du ska få behålla den. Sen håller man en extrastämma till där minst hälften måste rösta att du får behålla den. Då tror jag du är safe… ett tag iaf.
Du är nog i fel tråd och cyklar....😎
Så läsning av några svar kan vara nyttigt.
 
  • Haha
Hay Sway
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du är nog i fel tråd och cyklar....😎
Så läsning av några svar kan vara nyttigt.
Hur fasiken kunde det bli så här 😂 Aja, tanken var god fast uppenbarligen i fel tråd 🫣
 
  • Haha
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.