En tomt med liten torpstuga på 50km med VA vid tomtgräns men ej inkopplat och man vill göra större. Antingen bygga ut befintligt el. bygga ett litet hus intill på 1½plan/1 plans med loft. Vad kan man räkna med att man får för 1 miljon med arbets & materialkostnader, ritningar och försäkringar inräknat? Har hjälpt till att bygga andras hus lite och jobbar som plåtslagare så händig är jag väl, men samtidigt vill man ju inte hålla på 5 år direkt genom att göra allt själv. Ville barar kolla om det överhuvudtaget är rimligt att åstadkomma något vettigt med 1 miljon? Vad tror ni, totalt önsketänkandè?
 
A
Det kan handla om hur bra rabatter du får på material, om du har bekanta och vänner som kan ställa upp och jobba för en billig peng, annars är det nog svårt att få ihop något för de pengarna. Allt är ju relativt, det handlar om vad du vill ha för standard, hur mycket du kan och vill göra själv etc..
 
Hej.

Jag vill påstå att man får ganska mycket för en miljon. Iallafall om du bor utanför 08- området.
 
Nej inte 08-området, däremot göteborgsområdet och det är ju inte billigt där heller. Vi kan låna till 2 miljoner men sen börjar det krisa lite. Vi funderar fram och tillbaks på om vi kan åstadkomma något för 1 miljon om tomten går på 1 men det finns chans att det blir billigare med tomten...inte klart ännu. Men en STOR utbyggnad borde man ju klara på en mille eller? Eller så bygger vi ett lösvirkes nytt bredvid och river det andra... Tänker oss inget stort flashigt utan mer mysigt torphus på ca 80 km med övervåning. Det är väl tiden som är boven när man försöker bygga billigt bara men allt går kanske om man vill... kanske?
 
Har tagit över farsans stuga som han byggt från scratch, yttermått 50 kvm fullt isolerad, där halva stugan är öppen upp i nock. Han hade stoppat i ca 150k och då haft ganska mycket hjälp från 2 lokala byggare...oxo jag då :/

Vi kommer att/har stoppat i ca 50-75 till. Då är det modernt med hög standard, spishäll, 3glas, mm.mm. Och en boyta på ca 65m2