Hej!

Min grundentreprenör har jobbat lite för fort och kommit väldigt långt utan att egentlig utsättning gjorts. Jag sa att han bara behövde säga till när han behövde utsättning, men han har utfört utsättningen själv, troligen med måttband. Husets grund är nu halvvägs klar med dagvattenuppstick och dränering, kantelement och isolering, t o m en del armering. Garagegrunden är till och med gjuten. Varken garaget eller husets grund är i praktiken möjlig att flytta. Nu har jag beställt en utsättning av kommunen till imorgon. Nu är jag väldigt nervös för att läget inte är 100 % enligt bygglovet. Visserligen är det nog lätt att mäta ut, plan mark, tydliga tomtpinnar mm, så avvikelsen är nog inte stor. Vi har också god marginal till prickad mark och tomtgränser, så det blir garanterat ingen avvikelse från detaljplanen. Är det någon som vet hur stor avvikelse som accepteras vid en lägeskontroll?
 
Det kan nog variera från fall till fall. I tättbebyggt, detaljplanelagt område med små tomter så skulle jag gissa att det är ett krav på max 5-10 cm avvikelse ungefär. Ute på landsbygden utan detaljplaner så tolererar man säkert betydligt större avvikelser.

Sen beror det också lite på åt vilket håll avvikelsen är, precis som du är inne på. Har det blivit för _nära_ tomtgräns och gata än vad planen medger så är det förstås allvarligare än tvärtom.
 
Jag fick de förklarat så här:
Säger jag att det ska hamna på 2m från gräns och det sen hamnar på 1.9 så är det lugnt
Hade jag sagt 1.5m och de hade hamnat på 1.4 så hade jag haft problem.
(om det nu var 1.5m som vara minimi)

Detta har med avstånd till tomtgränsen och grannens garage att göra.
Hamnar du fel åt rätt håll bör det inte vara några problem :)
 
Mikael_L
Tja...
Bryter du inte mot detaljplan, områdesbestämmelser eller går in på prickmark tycker jag det vore märkligt ifall dom gör någon sak av det.
Du borde kunna skicka in relationshandlingar efteråt där det framgår hur det blev.

Men nu har jag ju ingen koll egentligen, så jag kanske är ute och cyklar, ja trehjuling, du vet ... ;)

Volvo kanske ser den här tråden, han som varit KA för x antal byggen borde veta ...

Men i vilket fall, kör med öppna kort och dialog med kommunens tjänstemän, de flesta vill faktiskt, hör och häpna, bara lösa allt på bästa och enklaste vis.
 
Du får egentligen inte avvika alls från det läget som godkänts i bygglovet.
Dock kan man ändra i bygglovet och få den nya positionen godkänd, men det är ju då upp till bygglovshanterarens goda vilja och at inte det nya läget strider mot planen.
Utsättning får endast göras av en av kommunen godkänd utsättare. Om din entreprenör "fixat" själv med måttband så har de begått tjänstefel och får självklart stå för merkostnaderna för att flytta grundläggningen till det rätta läget.
 
Jag måste tillägga en sak: Även om kommunens bygglovsavdelning inte tycker att 10 cm avvikelse är något att tjafsa om, så kan du mycket väl råka ha en granne som tycker att det är en överträdelse av grova mått, och då har du grannfejder, överklaganden och länsrätten som ett brev på posten...
 
volvo skrev:
Utsättning får endast göras av en av kommunen godkänd utsättare. Om din entreprenör "fixat" själv med måttband så har de begått tjänstefel och får självklart stå för merkostnaderna för att flytta grundläggningen till det rätta läget.
"Tjänstefel" kan bara myndighetspersoner begå. Men effekten är naturligtvis densamma.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Kommunen var där och mätte in igår. Entreprenören var med och hälsade att det gick bra. Huset låg klockrent, garaget avvek lite men inom marginalen. Så jag hade tur, men jag måste starkt rekommendera alla byggherrar att verkligen se till att huset blir ordentligt utsatt. Den oro jag känt över detta de senaste dagarna önskar jag ingen annan.
 
B BJohan skrev:
Kommunen var där och mätte in igår. Entreprenören var med och hälsade att det gick bra. Huset låg klockrent, garaget avvek lite men inom marginalen. Så jag hade tur, men jag måste starkt rekommendera alla byggherrar att verkligen se till att huset blir ordentligt utsatt. Den oro jag känt över detta de senaste dagarna önskar jag ingen annan.
... En rejäl bump, men kommer du ihåg vad som var inom marginalen?
 
Jag minns tyvärr inte hur mycket det avvek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.