Nu är det länge sedan jag kollade på fordonsvikter så jag har glömt hur det var. Nedan finns texten från trafikverket, men vilket är vad? jag hade för mig att jag får dra 1440 på vanligt Bkort, men sedan står det ju också max släpvagnsvikt på 1400?


Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvikt kg, obromsad: 745
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1440
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2190
 
Alltid den lägsta du ska gå efter så rätt svar är 1400kg.
(Kan även finnas en begräsning på tågvikten så det kan även hända att man inte får lasta både bilen och släpet till max.)
 
axn skrev:
Mata in dina uppgifter här:
[länk]

Mvh, Magnus
det går ju bara om man har regnummer på släpet.
 
P-plats skrev:
Alltid den lägsta du ska gå efter så rätt svar är 1400kg.
(Kan även finnas en begräsning på tågvikten så det kan även hända att man inte får lasta både bilen och släpet till max.)
men gäller det oavsett vad man har för körkort?
 
B
är det inte lite lustigt det där, att det står högre för utökad behörighet, men det är ju teoretiskt, OM bilen hade klarat det...

dvs, många bilar är för klena.

i ditt fall, så är det ovanligt att max vad bilen klarar av är lägre än vad du får köra på B-kort.

på tex min gamla passat, så var B-behörighet 1260 kg, men bilen fick dra 2000 kg.
 
B
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
Denna vikt är fastställd utifrån körkortsbehörighet med utökad B, där föraren får framföra en fordonskombination (totalvikter för fordon plus släp) på högst 4250 kg. Den uppgift som anges här är därför beräknad 4250 kg minus fordonets totalvikt.

Förare med utökad körkortsbehörighet B får alltså aldrig dra ett släp med en totalvikt som överstiger denna vikt. Observera att oavsett vilken vikt som står i detta fält får släpet aldrig lastas så att bruttovikten (tjänstevikt plus last vid färd) överstiger den vikt som anges i fältet för Max släpvagnsvikt eller Max släpvikt för kärra. Dessa vikter är de vikter som tillverkaren har angivit att fordonet klarar av att dra. Läs mer.


Dett är utklippt från en inforuta

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se
 
Du får dra ett släp med totalvikt (tjänstevikt+maxlast) på 1440kg.
Dock får släpets bruttovikt (alltså vad det väger) aldrig överstiga 1400kg.
 
A
Boan skrev:
är det inte lite lustigt det där, att det står högre för utökad behörighet, men det är ju teoretiskt, OM bilen hade klarat det...

dvs, många bilar är för klena.

i ditt fall, så är det ovanligt att max vad bilen klarar av är lägre än vad du får köra på B-kort.

på tex min gamla passat, så var B-behörighet 1260 kg, men bilen fick dra 2000 kg.
Ja det där är märkligt, eller egentligen helt obegripligt att transportstyrelsen inte har programmerat in att det utökade inte kan vara högre än max dragvikt.
Hur svårt kan det vara att lägga in en sån parameter?

Onödigt krångligt
Är det åt andra hållet så är det ju mer självklart, då man kommer upp i taket för totalvikten innan max dragvikt är uppnådd.
Sen är det många som tror att man får dra 750kg obromsat med vilken bil som helst, även där har man varit dålig med information om vad som gäller.
 
Redigerat:
A
simpa81 skrev:
Du får dra ett släp med totalvikt (tjänstevikt+maxlast) på 1440kg.
Dock får släpets bruttovikt (alltså vad det väger) aldrig överstiga 1400kg.
Om man har E-kort ja, annars får han bara dra släp med totalvikten 1400kg.
 
Vasara skrev:
Om man har E-kort ja, annars får han bara dra släp med totalvikten 1400kg.
Du verkar ha missat den senaste lagändringen som kom för ett par år sedan.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
A
MathiasS skrev:
Du verkar ha missat den senaste lagändringen som kom för ett par år sedan.
Är den regeln borta?

Då blir det ju genast mer logiskt med släpvagnsuppgifterna på transportstyrelsens sida!
Då kan ni bortse från mina tidigare svar :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vasara skrev:
Ja det där är märkligt, eller egentligen helt obegripligt att transportstyrelsen inte har programmerat in att det utökade inte kan vara högre än max dragvikt.
Hur svårt kan det vara att lägga in en sån parameter?

Onödigt krångligt
Är det åt andra hållet så är det ju mer självklart, då man kommer upp i taket för totalvikten innan max dragvikt är uppnådd.
Sen är det många som tror att man får dra 750kg obromsat med vilken bil som helst, även där har man varit dålig med information om vad som gäller.
Ja, att den obromsade vikten är satt till 745 känns ju lite märkligt. Det har jag lagt märke till innan. Var får man för straff om man ändå kör 750?
 
simpa81 skrev:
Du får dra ett släp med totalvikt (tjänstevikt+maxlast) på 1440kg.
Dock får släpets bruttovikt (alltså vad det väger) aldrig överstiga 1400kg.
Då får man alltså dra en vagn med totalvikt på 1440? Det var det jag var osäker på.
 
K
j-o75 skrev:
Då får man alltså dra en vagn med totalvikt på 1440? Det var det jag var osäker på.
Japp! Det man kan göra med släpvagnskalkylatorn om man inte har ett släp är att leta upp ett släp på blocket som motsvarar dina frågor och testa med det regnummret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.